EGR-ventil revisited. Byte igen

EGR-ventil, detta lilla f*nskap som sitter på nya bilar för att rena avgaserna. Jag har inget mot just miljömässiga funktionen men dessa kärvar och bråkar mer än gärna på moderna dieselbilar.

Ni som följt bloggen ett tag vet att vår bil har krånglat en del. I somras blinkade motorlampan då och då under semestern och vår EGR-ventil byttes mot en bättre begagnad.

Bilen gick bättre men sedan var det dags igen för limp mode och motorlampans ilskna ljus. I samband med detta fallerade vår AC-kondensor och den byttes för den nätta summan 10 325 kr.

Efter bytet gick bilen bättre och motorlampan slutade hålla på och tändas i tid och otid. Men… vid fullgas ut på motorvägen fick jag ibland en liten tvekan på bilen. Innan bytet av AC-kondensorn var tvekan större och motorlampan tändes men något var fortfarande inte rätt.

Byte av EGR-ventil

Själv är bäste dräng och vill man ha något ordentligt gjort får man göra det själv.

Typ så.

Nu var jag trött på att vara prisgiven till bilmekanikerna och beställde hem en ny EGR-ventil från Skruvat.se. 940 kronor kostade den men jag fick cashback på 5% så i runda slängar 900 kr jämnt.

Jag beställde EGR-ventilen en söndag och på följande tisdag fick jag ett meddelande att jag kunde hämta den. Snabbt och bra.

Ny EGR-ventil
Okulär inspektion av ny EGR-ventil. Shiny!

Vår Ford är utrustad med samma motor som sitter i Volvos D2 bilar och i flertalet franska bilar. D2 motorn sitter bland annat i Volvo V70 men även V60 med flera. I en Volvo är EGR-ventilen lättåtkomlig men på vår måste man demontera en del plastdetaljer och även vindrutetorkarna. Denna demontering har jag dock gjort några gånger nu så det går ganska snabbt. Längst bak på motorn hittar man EGR-ventilen och nu ska den bytas.

Själva instruktionen till detta byte har jag hittat på Youtube och närmare bestämt i detta klipp. Väl framme vid EGR-ventilen är det bara två torx-skruvar och sedan en marinad i WD-40 då den kan sitta väldigt hårt. Men med lite bändande och milt våld kom den ur och såg då ut så här:

EGR-ventil 1,6 TDCI HDI 1,6D D2
Sotig och inte så shiny.

Sotig men inte så sotig att det borde vara några problem. Man har ju sett några skräckexempel på nätet och min var långt ifrån det.

Vid närmare inspektion visade det sig att själv mekanismen i min gamla EGR-ventil kärvade och gnisslade. Det gjorde att den fastnade i öppet eller halvstängt läge.

Nya EGR-ventilen monterades och via programmet Forscan och en OBD2-läsare körde jag en servicepunkt ”Reset learned EGR values”. Alltså att bilen ska nolla de lärda värdena för gamla EGR-ventilen och lära sig ytterlägena på den nya. Överkurs men jag gillar ju att pilla med bilar så…

Resultat?

Jamen äntligen går bilf*n bra och riktigt bra. Ingen tvekan och ingen ilsken motorlampa. Förbrukningen har gått ner något och tomgången är jämnare. Jag tror att en dålig EGR-ventil och en kärvande AC-kondensor har växelverkat och skapat de akuta problemen. Nu är båda bytta och jag kan känna mig trygg att det sitter två sprillans delar på bilen som jag vet är bytta.

För Volvo D2 kan man hitta EGR ventilen här om man letar efter var sitter egr ventil Volvo V70.

Signatur


Publicerat

i

av

Etiketter:

Subscribe
Notify of
guest

20 Comments
Oldest
Newest
Inline Feedbacks
View all comments
F-lediga läraren!
F-lediga läraren!
4 years ago

Hoppas hoppas detta var det sista krånglet! Bilar som krånglar är ju ett gissel…

Skogsanna
Skogsanna
4 years ago

Bra jobbat! Jag önskar ett inlägg om OBD-läsare. Visst finns det olika avancerade sorter?

FruEfficientBadass
4 years ago
Reply to  Skogsanna

OBD-läsare råkar faktiskt vara ett av mina ofrivilliga expertområden från industrin. Jag kan diagnosticera dem alla och inse att 95% av felkoderna bara är blajblaj, d.v.s. resultatet av exempelvis en oskyldig kretsstörning eller att man vid något tillfälle bromsat för hastigt. När bilbesiktningen erbjuder sin ”utökade kontroll” för X antal hundralappar fnyser jag i förakt. Du gör själv en diagnosticering varje gång du startar bilen – de mest vitala delarna av bilen finns nämligen i form av lampor på din kontrollpanel redan. Just för att du ska få veta när något är ett fel på riktigt, i en vital del av bilens funktion. Det svåraste med OBD är att hitta uttaget. I en vanlig bil ofta under ratten ner till vänster, men i mindre bilar av sporttyp kan de sitta i handskfacket.

Lily
Lily
4 years ago

Du är grym! Vi har också en dieselbil där EGR ventilen har krånglat. Vi har inte bytt den än eftersom lampan slocknade efter att felet avlästes på verkstaden. Eventuellt skulle garantin täcka den och då ville vår billeverantör se felet igen och bad oss att köra vidare Tills lampan tändes igen – detta var tydligen rätt vanligt och skulle hända igen. Nu har jag kört i 1,5 år, men det har inte tänts och bilen går som vanligt. Peppar peppar ta i träd….

Men det går att byta själv alltså istället för att casha ut ca 10-12000.

Lily
Lily
4 years ago
Reply to  HerrIGMR

Audi A3 2012 – eftersom Audi hanterade ’dieselskandalen’ o det påverkade EGR så fick vi utökat ’garanti’ på just detta. Men nu har den garantin gått ut.

Snåltipset
Snåltipset
4 years ago

Det var bilfria dagen (World Carfree Day) igår, just sayin… ? Lider med dig, det är verkligen inte kul med bilar. Jag är så glad jag slipper numera, tar en tur med GoMore när det behövs.

Snåltipset
Snåltipset
4 years ago
Reply to  HerrIGMR

Gört! Det går ju vara med på båda så länge man håller koll på bokningarna. En som jag hyrt av säger att GoMore har bättre villkor för uthyraren. Har dock inte jämfört själv.

Kalkyl
Kalkyl
4 years ago

Bra jobbat och passa på att njut av bilen lite!

Miljardär innan 100
4 years ago

Täljkniv är stort! Sonen har suttit i timmar och täljt med sin nya täljkniv. De växer med ansvar de små liven.

storpotaten
storpotaten
4 years ago

Behövde inte läsa många paragrafer innan jag tänkte ”Ford” och det visade sig vara rätt. Bytte in vår S-Max i våras då vi tröttnade på allt strul med elektronik och sensorer. Limp home och motorlampa minst en gång i månaden. Dragkroken slutade fälla ut sig. Bakluckan öppnade sig självt på motorvägen. Osv osv. Bilen var två år gammal. Några månader senare ringde nya ägaren och frågade om vi märkt av nån rost (det hade vi faktiskt inte) då nedre delen av bakluckan börjat rosta rejält. Googlade lite och ser att det är rätt vanligt på vissa Ford modeller.

20
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x