I november skrev jag lite om (och utlovade ett inlägg) vår nya bil. Vi har alltså köpt en helt sprillans ny bil – en Honda Civic 1,0L VTEC.
Varför köpa en helt ny bil?
Ja varför köpa en helt ny bil? Det går ju emot ALLT jag predikat sedan start på denna blogg. Samtidigt förändras livet och gamla sanningar måste kunna omprövas. Egentligen står jag fast vid att det är idiotiskt men jag tycker ändå att vi, om man väger in de mjuka sidorna, har tagit rätt bestlut.
Vi backar bandet till januari 2020. Jag har precis hämtat ut vår nya bil ”Kotten”. En bättre begagnad Ford C-Max 2012 års modell. En ägare och 7 500 mil på mätaren om jag inte missminner mig. PSA 1,6L dieselmotor var kraftpaketet under huven. En motor som delas med Volvo, Peugeot, Citroen, Mazda och Mini Cooper. Forden hade 95 fullblodshästar som redan på hemvägen från bilhandlaren visade sig vara redo för hamburgarfabriken.
I FÖRSTA långa backen på väg hem från bilhandlaren i Jönköping dog bilen. Efter konsultation med bilhandlaren trodde vi att det var för att tankmätaren var nere på rött och att den stått ett tag. Jag åkte in och tankade och sedan gick bilen finfint, om än lite trött, förbi mina tre månaders garantitid. T o r Berlin var inga problem men sedan började problemen.
Bilen började tveka och dö vid fullgas. Gärna vid omkörningar och i uppförsbackar vilket inte är helt trafiksäkert. Någon gång kändes det verkligen som om den ville ha ihjäl mig. Detta problem var svårt att rätta till. EGR ventilen var boven men att byta EGR rättade inte till problemet. Alltså verkade det vara något elektriskt… Lägg därtill att AC-kondensorn gick sönder och mungiporna färdades neråt ytterligare. Vår sommarsemester 2020 blev stukad och jag fick lägga mycket tid och pengar på att felsöka och försöka laga denna bil.
Leta ny bil
Jag orkade helt enkelt inte med att oroa mig över en bil som när som helst kunde dö och som inte verkade gå att laga. Jag började spana på att byta vår Ford mot en begagnad bil och åkte runt till bilhandlare. De bilar som på pappret är hållbara och hade en prisnivå jag kunde tänka mig var:
- Toyota Auris
- Kia Ceed
- Vw Golf
- Hyundai I30
- Seat Leon
Dessa bilar provkördes och jag blev inte förtjust i någon av dem. De kändes helt enkelt inte som ”ett steg upp” från vår stukade Ford C-Max (som är en väldigt komfortabel bil, speciellt när jag installerat en ny stereo med carplay).
Så klev jag in på Honda i Trelleborg och bad om att få provköra en Civic. Det var love at first sight. Komforten, körglädjen, kvalitetskänslan, utrymmena, motorkaraktär, designen och all inkluderad lull lull + säkerhet. Lägg därtill att Civic är en erkänt pålitlig modell och att Honda dras med färre fel än medelbilen.
Jag presenterade bilen för Fru IGMR och hon blev också väldigt förtjust. På Honda Malmö lånade jag ytterligare en Civic som jag och Fru IGMR tog en lång provtur. Vi fick lite samma känsla i kroppen som när vi gifte oss och roadtrippade i USA. Märkligt men så var det. Denna känsla fick vi inte av de andra bilarna kan jag säga…
Köpa ny bil
Så kom det sig att i bilhallen stod en ny Civic. Just denna var rabatterad då det kommit en face lift, alltså en liten exteriör uppdatering på modellen. Vårt exemplar är alltså inte face lift. Därför kostade den 209 000 kronor och var nedsatt från 240 – 250 000 kronor.
Vi slog till och det var dags för förhandling…
Jag hade läst på lite och det visar sig att bilhandlare får en kick back när de säljer på sina kunder en finansiering. Detta var egentligen mitt enda ess i rockärmen då jag är notoriskt dålig på att förhandla ansikte mot ansikte. Jag la korten på bordet och sa att jag kunde betala cash eller ta en finansiering mot rabatt på bilen eller på tillbehör.
Summa summarum fick jag mer i inbyte för vår gamla Ford än vad den var värd, vinterhjulen köpte jag till bilhandlarens inköpspris och jag fick en liten rabatt på ett femårigt serviceavtal som kostar 9 500 kronor vanligtvis. Bilens pris var dock hugget i sten då den redan var så nedsatt.
Efter avslutad förhandling blev priset 225 500 kronor för vår nya bil inklusive nya vinterdäck på alufälg och ett femårigt serviceavtal.
Hur vi finansierar vår nya bil
Som jag skrev ovan finansierade vi vår bil via ett billån. Men det var endast för att kunna sätta sig i en förhandlingsposition. Bakom kulisserna hade jag redan kontaktat vår bank bett dem titta på en ny värdering av vårt hus och samtidigt höja vårt bolån med 180 000 kronor. Huset fick en ny värdering av banken som överstiger höjningen av bolånet.
Varför göra så här? Jo räntorna är så låga för vårt bolån (1,18%) och jag förväntar mig en bättre avkastning på börsen. Alltså vill jag inte ta av vårt investerade kapital för att finansiera något så dumt som ett nybilsinköp. Totalt betalar vi alltså en räntekostnad på dryga 200 kronor i månaden för att ha bilen.
När vår höjning av bolånet betalades ut kontaktade jag direkt bilfinansbolaget och slutbetalade det lånet. 500 kronor kostade uppläggningsavgiften för att starta bilfinansieringen men det sparade vi in då vi kunde förhandla till oss rabatter.
Detta är inget jag rekommenderar om man inte har täckning för lånet på annat håll. Höja bolån är snarare något man gör för att göra renoveringar och därmed behålla/höja värdet på sin tillgång. En bil sjunker i värde snabbt. För vår del känner jag mig dock väldigt komfortabel med denna lösning.
Nya bilen – Honda Civic
Så till vår nya bil. Efter 400 mil avverkade är jag fortfarande väldigt nöjd och glad med den. Skön, säker, körglad och en design jag verkligen gillar.
Adaptiv farthållare, lane assist (håller en i mitten av motorvägen), kollisionssystem (bromsar själv), backkamera, parkeringssensorer, automatiskt helljus, carplay på stereon, navigation och en massa annat.
Den är väldigt rymlig och den rymligaste i kupén av de bilar vi tittat på. Baksätet är underbart och vi behöver verkligen inte mer utrymme för familjen.
Att köpa en ny bil är dumt. Den förlorar minst 10 000 kronor i värde bara man kör ut den ur bilhallen. Men… för vår del känns det nu värdemässigt rätt. Vi tog ett beslut i att fokusera mer på familj, jobb och låta månadssparandet löpa på. Och sedan är det ju kul med ny bil också 🙂
Då så – fri eldgivning på herr IGMR i kommentarsfältet. Hur idiotiskt/livsbejakande är detta? Andra frågor om vårt tilltag?
Livsbejakande! Ni har kommit så långt i er ekonomiska resa så det finns ju utrymme för en ny bil, och gjorde ju ändå ett klokt genomtänkt köp. Att gå och oroa sig tar energi, tid och kraft.
Det är ju just det. Oron och tvivlet gjorde det så ovärt tillslut. Att den sedan kostade massor med pengar varje månad var heller inte kul. Tack Vera! 🙂
Hej IGMR!
Inte fasen går det att säga att det är ett bra köp, det är det ju aldrig med en bil. Men en bil för strax över 200 000kr tycker jag inte är konstigt.
Som barnfamilj vill man ha en säker och stabil bil.
Personligen tycker jag den där bilen ser alldeles för ”sportig” ut. Jag gillar tråkiga men säkra Volvo V70 eller varför inte en Passat (lite billigare).
Men det viktigaste är att ni är nöjda. Det låter ju som det 🙂
Det härliga med ny bil är ju att man kan förvänta sig ett problemfritt ägande under många år.
Vår första bil var inget roligt ägande och tror det är därför vi inte vill köpa en bil som är mer än en handfull år. Hade vi inte haft problem då hade det säker låtit annorlunda.
Vi påverkas av det vi har i ryggsäcken.
Pappa betalar? – Bloggen om privatekonomi
200K är supermycket pengar men jag förstår (bland annat när jag tittar på vår gata) att vi inte köpt dyrt i förhållande till många andra.
Just designen är nog en vattendelare. Många tycker att den ser för agressiv / sportig ut. Jag gillar ju hela Japanska bilkulturen och är mycket förtjust. Förstår dock till fullo om man inte är med på det tåget.
”Vi påverkas av det vi har i ryggsäcken.” Amen
Ja herregud, asmycket. Men som sagt inte konstigt.
Smaken är som baken 😉
🙂
Vi hade en diesel, VW Passat, när mannen min fick erbjudande om leasingbil via jobbet. Vi sålde Passaten -> investerade i solceller -> fick laddstationen installerad som del av leasingdealen -> rullar nu nöjda runt i en hybrid-Kia som delvis laddas med egenproducerad solkraft
Smart och måste kännas bra i magen 🙂
Grattis till ny bil, det är ju trots allt känslan! Snygg är den också och ser rymlig ut även om det inte är en kombi.
Min 3 år gamla Opel Insignia började krångla i höst så inspirationen att byta fanns men efter en provkörning så insåg jag att den får hänga med ett tag till. Det är svårslaget med en tung fyrhjulsdriven dieselbil när man ska dra släpvagn med två skotrar på. Dieselvärmare när det är skitkallt är ju också en fördel.
Jo det är en go känsla. Med tre i familjen behöver vi inte mer utrymme. Faktum är att den lastar lika bra som vår förra familjebil.
Tre år gammal/ny? Togs det på garanti? Garanti är just en sådan sak jag sitter och glädjer mig lite extra över.
Den kanske börjar vara 4 år och en del av problemen gick på försäkringen men självrisken ska ju betalas. Jag har tidigare bytt så där vart 3e år ungefär till ny eller lätt begagnad men nu tänkte jag försöka hålla fast vid den här ett tag. Det är så nära en SAAB man kan komma apropå Spargrisens kommentar längre ner.
Ja Opel är ju Saab-ish! Kör ni långa och många mil där uppe? Avstånden är ju andra…
Antar att det är 50kr/milen som bilen kostar, inräknat allt med värdeminskning, drivmedel försäkring baserat på 1500 mils årlig körsträcka för ny bil osv?
Ser att billiga batteribilar börjar någonstans vid 300-350 tusen så det var väl inte aktuellt, speciellt inte då teknikutvecklingen går snabbt? Men treårsleasing kanske så slipper man fundera över den biten.
Hej! 50 kronor / milen är nock snarare BMW eller Mercedes. Denna ligger på 27-29 kronor milen vad jag läst mig till. Jag räknar med att om fem år när mitt serviceavtal går ut bör jag kunna få 100 – 120 000 kronor för den.
Just elbil är intressant och bra att du tar upp det. Jag har provåkt Tesla 3:an, Vw ID3 och Renault Zoe. Teslan skulle jag gärna ha men den är för dyr. Resterande bilar är för dyra i inköp i förhållande till vad man får. MEN jag tror att om fem år är situationen en helt annan. Då vill jag gärna köpa en elbil- men det beror förstår på utveckling, pris, framtida regler för fossilbränslen, eventuella ersättare för fossila bränslen etc. Man bygger nu tex en fabrik för elektrobränslen i Sverige. Förnybar el, vatten och infångad CO2 blir bränsle som kan köras på. Spännande.
Har en Ford Focus 2011 som nästan dog när man gasa på eller belasta. Det var deiselfiltret som behövde bytas.
Vanligt fel på dieslar. Vi bytte också vårt samt kollade partikelfilter, dieselpump, spridare etc. Gick som en påse nötter ändå 🙁
Ja då är en ny bil nära till hands. Kanske var monster i tanken då ni bytt allt..:(
Snygg ny bil förövrigt!
Ja något som inte ville sig var det… Tror att den har varit körd korta mil av en äldre herre. Välservad men dieslar gillar inte korta mil. Ovanpå det verkar det varit något elfel som var svårt att hitta.
Tack!
Så snygg, tycker verkligen att ni gjort er förtjänta av en bra bil. Bara dumt att riskera livet på sig själv och andra i trafiken, kan stå en dyrt det med. Smart finansiering och bra förhandlat! Att transportera sig är alltid en förlustaffär rent ekonomiskt, men vem vill sitta stilla hela livet.
Haha ellerhur! På rullande stenar växer ingen mossa!
Var och en blir salig på sitt sätt. Och ni har ju lagt mycket tid och frustration på förra bilen så jag förstår mycket väl valet ni gjorde (särskilt som den råkade finnas tillgänglig). Jag våndas för den dan vår bil säckar ihop och vi MÅSTE bestämma oss för ett annat märke (har SAAB och det finns ju inte längre). Då måste man hitta något som passar alla i familjen, vara rymlig, ergonomisk (för onda ryggar), klara långkörningar (det gör inte elbilarna än), hyfsat ekonomisk, lasta allt som behöver lastas för våra fritidsintressen….
Grattis och njut av ert beslut!
Spargrisen
Alltså bilar. Förstår att du bävar inför att behöva byta både märke och bil. Ett nödvändigt ont och den näst största utgiftsposten för di flesta. Lägg därtill pengar spenderade på något som mest står still…
Vi tänker helt likt, köpte en helt ny bil för en stund sedan. Bor i Oslo och här är det mycket mera förmånligt med elbil(ingen moms/vägavgift/parkering och ca 1/4 i trängselskatter) så blev en Tesla model 3 då vi har familjerna i södra Sverige(i princip bara tesla som har infrastrukturen på plats).
Vi ämnar skriva av den på minst tio år och den kommer kosta väldigt lite i drift jämfört med fossilbilar vilket gör att, om mina kalkyler håller, den kommer att ha en mycket lägre totalkostnad över 10-15 år(eller TCO som vi i branschen säger:)).
Utveckling går väldigt fort men denna bilen kommer att, så länge vi inte ändrat våra framtidsplaner väsentligt, att hålla även om 15 å men en risk i detta finns ju alltid.
Kul med era tankar!
TCO är spännande och elbilar smiskar fossilare redan nu. Men man vänder lite på ekvationen och där gör det ont. Stor kostnad initialt och sedan mindre. Tesla är ju grymma och roliga i och med att de förbättras eftersom med over air uppdateringar.
Sedan är ju Teslan rolig på ett annat sätt än fossilare. Kraften är beroendeframkallande…
Våra vänner som köpt en hade eg inte råd. De betalar 7000k + i månaden på avbetalning oCh det är lite mycket kan tyckas.
Ja, det kändes när det var dags att betala den men nu åtnjuter istället man de låga omkostnaderna varje månad. Vi körde en Polo från 2010 innan som vi var mycket nöjda över men behövde en större. Hade aldrig köpt denna om inte TCO över tid var så övertygande – så intresserade av bilar är vi:)
Så är det, vår nuvarande bil är bra mycket bättre idag än när vi köpte den – det är ju en smartphone med på fyra hjul man i princip köper.
Ja men däckkostnaden gör att man inte är så tung på gasen efter ett tag:)
Haha nej däcken lär ju slitas på dessa. Hur ser service osv ut på en Tesla?
Kupéluftfilter och bromsvätska cirka vart tredje år och byte av torkmedlet i AC cirka vart sjätte – i övrigt inget utöver vanlig drift (spolarvätska, däckbyte etc).
Blir lite annan intjäning för bilhandlarna framöver (2/3 är after-sales idag om jag minns rätt) om alla elbilar har samma upplägg!
Jo jag hörde att Vw säljare inte säljer på kunderna ID-bilarna. Smart av Tesla att sätta upp sin affär som de gjort. Kommer bli stora förändringar i den branschen framöver…
Riktigt häftigt att det inte är mer än så som behöver bytas. I senaste batteridragningen sa väl Tesla att de planerar att börja bygga in batterierna som en fast del i chassit då de är så hållbara nu. Framtiden är här!
Så är det, blir spännande att följa med in i!
Hittade precis din boksida och har nu lagt till flera på min bok-beställar-lista – tack återigen för allt värde du skapar här!
Haha, en bil är onekligen alltid en rätt dålig affär. Jag är dock personligen inte en stor fan av Ford och tycker asiatiska bilar är bättre alla dagar i veckan så i min värld har ni tänkt rätt. Vi funderar faktiskt på att göra oss av med bilen helt (åtminstone jag) i väntan på en elbil om något år.
Jag känner dock precis som du att det är värt mycket att slippa oroa sig. Det är anledningen till att jag lämnar in min bil på service regelbundet fast den är gammal och skruttig. Så ni har garanterat gjort en bra lösning för er utifrån situationen. 🙂
Jo Ford har inte samma kvalitet som asiatiska bilar. Dock är de ganska lättskruvade (när de inte har franska motorer som drivkälla). Hvad kör ni?
Min föräldrar har kört Nissan och Toyota länge. Asiatiska bilar är verkligen pålitliga!
Vår bil rullar mest till Bokskogen. Om den klappar ihop så blir det ingen ny förrän vi har bättre ekonomiskt utgångsläge.
Igår hyrde vi hem den där textil- och mattrengöraren. Mest troligt exakt samma exemplar? Funkade finfint. Det får bli en årlig vana att rengöra soffa m. m.
Kärcher från snackig och trevlig man i Åkarp? Mycket nöjd med den maskinen 🙂
Bokskogen är så fint. Kör oftast till Lyckeparkeringen. Där finns också en fin glänta att elda i 🙂
Yes. Den var bra! Jag hat letat lite lösningar på smutsig soffa ett tag så ditt inlägg dök upp med perfekt timing.
Vi parkerar precis innan Lycke. Vet precis vilken glänta du menar, har varit där en del i december bl a nyårsafton dag.
Great minds! Kanske ska sammanstråla på eldstirr där någon gång för en mini Camp FI?
Helt för det! Mitt mål 2021 är att uppdatera mina eldningskunskaper (mitt 10-åriga scoutjag var troligtvis bättre på elda med ved).
Jag tycker att ni verkar ha tänkt igenom detta noga och ser ett stort värde för er på åtminstone medellång sikt. Alltså rätt beslut.
Det man kan diskutera är hur vettigt det är att finansiera ett objekt som faller så snabbt i värde som en bil via bostadslånet. Ja pengarna avkastar mer på börsen men med det argumentet borde jag ju alltid låna på bostaden och placera på aktiemarknaden. Personligen har jag alltid avstått den frestelsen.
Men även där har ni ju tänkt och vet precis vad ni gör. Alltså inga problem där heller.
Jag är också väldigt svag för Honda och har ägt tre stycken som har tjänat mig väl (Civic, Prelude och Accord).
Som du skriver. Det har tänkts många varv och de hårda samt mjuka värdena har räknats in nogsamt. Känns rätt!
Och ja – Honda är goa. De säger ju att det är Japans BMW.
Tack för ett bra o spännande inlägg 😀Hur många års garantin fick du på Hondan?
Hallå. Tack! tre års fabriksgatanti och sedan tre års vagnskadegaranti. Inte som KIA men bilen är roligare än Ceeden 🙂
[…] Hondan köptes för 209 000 kronor i oktober 2020. Nu två år senare med 3500 mil på mätaren fick vi 180 000 kronor vilket jag tycker var ett bra pris. Det finns bilar med samma specifikation och miltal på Blocket betydligt billigare. Dock var min i ett enastående skick utan en enda repa eller stenskott. […]
[…] är rätt nördig med biltvätt och min bil. Bilen ska vara ren och för att den ska vara lätt att hålla ren har jag några trick. Bilens lack har […]
[…] och främst saknar jag dragkrok på Hondan. Det är ett minus men min far har en utmärkt dragbil. Han var dessutom skyldig mig en gentjänst […]
[…] chrome delete. Vår bil är grå med svarta detaljer och jag är väldigt förtjust i vår ”TV-spelsbil” som […]