Fiat Coupé 16V Turbo 1994 – min projektbil

Jag har som ni såg för några inlägg sedan köpt en Fiat Coupé 16V Turbo att ha som projektbil.

Redan som 15-åring har jag velat ha en projektbil att meka med. Då var det en A-traktor som det drömdes om. Sean dess har drömmen kommit och sedan kvävts av olika anledningar men främst p.g.a. ekonomiska samt platsskäl. Nu är jag i en position nu där jag faktiskt kan göra slag i saken och testa om detta är något som jag uppskattar på riktigt och inte bara att drömma om. Kanske är det inget för mig, kanske är det betungande eller så är det gött och jag kan få spendera många timmar med flow i garaget.

https://www.pinterest.se/pin/628533691746188017/sent/?invite_code=fa4b2ae5da11476d89caae6cfa0e9cfe&sender=628533829153517372&sfo=1

En månad cirkus in i projektet kan jag säga att jag faktiskt har spenderat en hel del tid i garaget och att det har varit härliga timmar av problemlösning, lärande och mekande. Jag har inte kört några heldagar utan mer en timme här och en timme där. Ett problem dyker upp, man kör fast eller annat och man kan bara avbryta och klura vidare.

Fiat Coupé 16V Turbo

Jag ska ärligt talat säga att jag inte visste jättemycket om dessa bilar när jag köpte den. Men den den kryssade av många av punkterna på min önskelista. Den var billig, rostfri, snabb, liten (har litet garage) och det fanns lite att fixa på den.

Dessa bilar har en intressant historia som ni kanske inte är jätteintresserade av. Men den är kryddat med en designtävling, Pininfarina, en vågad satsning från Fiat och mer. Det byggdes bara dryg 70 000 och i Sverige finns bara drygt 264 st kvar totalt och 72 st med den motorn jag har.

Just den motorn jag har är en ikonisk motor då rallybilen Lancia Delta Integrale som har samma motor vann rally-VM sex gånger i rad 1987-92. Det är coolt tycker undertecknad.

Internet & forum

Ja detta internet – vad hade man gjort utan dig? En uddabil från 1994 är inte helt enkel att få grepp om, information om eller delar till. Men det finns ett antal forum runt om i världen som har gör det själv guider till det mesta som rör dessa bilar. Nu har jag inte Facebook men min kära fru har så jag har snyltat på hennes användare och kunnat ställa frågor i Fiat Coupé grupper där också.

Utöver detta har jag också hittat en verkstadsmanual till bilen helt gratis i pdf-format. Ovärderlig.

Kostnader

Bilen kostade 22 000 kronor och jag har hittills lagt 3 000 kronor på att byta diverse saker under huven. Dessa 3 000 kronor hoppas och tror jag är nog för att bilen ska gå igenom besiktning och fungera i sommar. Det återstår dock att se. Diverse sensorer, tänddelar och annat är bytt. Oljeläckage är åtgärdat och jag har även öppnat motorn (ventilkåpan) för att ta en koll på motorns skick samt få koll på hur service skötts tidigare.

Att äga bilen kostar just nu inget annat än det jag förlorar på att inte ha pengarna investerade. Den är avställd och därmed behöver jag inte betala varken skatt eller försäkring på den. När jag ställer på den kommer jag få betala vägskatt samt att jag kommer teckna en trafikförsäkring för en dryg hundring i månaden. Kanske lyxar jag till det och tar en halvförsäkring på grund av att där ingår bärgning och glas. Vi får se.

Bilder

Ni vet att jag uppskattar bilder och därför slänger jag upp ett gäng från resans gång.

Fiat Coupé
Inbackad i mitt lilla garage. Lite ångest och ”vad har jag gjort”-känsla.
Fiat Coupé  16VT
Första huvöppningen med improviserad säkerhetsmekanism.
Fiat Coupé tänspole
Nya tändspolar
Fiat Coupé tändkablar
Nya tändkablar.
Fiat Coupé
Någon tidigare ägare har bytt dumpventil på ett fulmeckigt sätt. Har återställt till orginal nu.
Fiat Coupé vevhusventilation
Oljefällan i vevhusventilationen var rejält igenkletad. Ett bad i diesel över en natt och bromsrengöring följande dag gjorde susen.
Fiat Coupé tempsensor
Ny tempsensor till insuget. Vansinnigt tillfredställande att byta.
Garaget
Kontoret
Fiat Coupé ventilkåpa
Ventilkåpan av för inspektion samt byte av packning. Ser fint och rent ut – skönt!
Ventilkåpa autosol
Ventilkåpan uppfräschad. Rengjord och putsad med kromglans.
Fiat Coupé packning ventilkåpa
Ny packning till ventilkåpan som sagt.
Motorn
Dagens status. Jag håller på att plocka ihop bilen igen och uppstart väntar snart.

Högt och lågt i denna blogg. Även om bilar inte är FIRE vänliga så är lärande och nyfikenhet det i min bok. Jag lär mig massor nu och just känslan av att ge sig in i ett projekt man först inte behärskar – men sakta börjar få kläm på och förstå. Det är en underbar känsla tycker jag. Just därför är en projektbil så bra. Min bruksbil var bara ångest när jag inte förstod mig på ett problem. Här kan jag ta mig tiden att läsa på och lösa det på rätt sätt.

Fler DIY-projekt hittar du här.

Signatur


Publicerat

i

av

Etiketter:

Subscribe
Notify of
guest

22 Comments
Oldest
Newest
Inline Feedbacks
View all comments
mr deed
mr deed
3 years ago

Alltså, jag älskar det! Ligger inte alls på din kompetensnivå men jag drömmer om ett garage och att kunna ligga och mecka med en gammal klassiker, som såklart ska köras friskt mellan stunderna i verkstaden. Är ju uppvuxen med en farfar som var mycket skicklig på att mecka med bilar.
Här är en video som visualiserar delar av min dröm, tänk att ha en bil som denna, och ett garage där man bara vill vara, skruva, fundera, dricka kaffe och sen dra ut köra lite. https://www.youtube.com/watch?v=gC5-MoDUuRg

Har du sett den här sidan? Väldigt fina bilder – https://petrolicious.com/articles/has-the-chris-bangle-designed-fiat-coupe-finally-come-of-age

mr deed
mr deed
3 years ago
Reply to  HerrIGMR

Ja visst är det en grym känsla i videon. Jag har kollat på den säkert 10 gånger över åren.

Härlig samling på din Pinterest! Ska bli kul att följa.

Förstörde ventiler och topplock på en häftig bubbla som jag köpte direkt efter körkortet så självförtroendet fick sig en liten törn där. Har sedan fått mecka lite med stora dieslar i lumpen och i vår gamla båt så enklare underhåll klarar jag av. Sån härlig känsla när jag lyckas byta grejer och att motorn sedan funkar att starta igen. Lite klurigt ibland eftersom motorn är pre-youtube. 🙂

Mr D
Mr D
3 years ago

Härligt bil! Grattis till den! Jag har kört en en gång, riktigt rolig, pigg och lätt (min upplevelse). Skoj oxå med ett projekt. Hoppas den går igenom beskrivningen så du får en rolig sommar.

Jag har alltid varit rädd för att meka själv. Men efter en tok dyr offert på ett el jobb så hjälpte grannen mig att ordna felet (500 kr + 6 timmar istället för ett par 10 tusen). Efter det känner jag att saker kan vara görbara, gäller bara att hugga i och köra.

Gustav
Gustav
3 years ago

Haha, antalet kommentarer på detta inlägg jämfört med det förra säger nog lite om din läsekrets 😉 Själv tycker jag bättre om att läsa om hobbyprojekt än om att spara varmvatten. Hursom, keep up the good work både med livet och bloggen!

Kristoffer
Kristoffer
3 years ago

Delar inte ditt bilintresse men till trots för det gav mig detta inlägg massor av energi då det är helt underbart att ta del av dina passioner – känslan av att försvinna bort i ett flow på något man verkligen älskar att göra är helt obeskrivbart!

Lupinerna
Lupinerna
3 years ago

Det ser jätteroligt ut!! Vilken fin bil. Mycket roligare än bruksbil.

A-traktor? Var är du uppvuxen? Så nyfiken. //Malmö born-and-raised

Lupinerna
Lupinerna
3 years ago
Reply to  HerrIGMR

Haha det var det sjukaste 😂

fri2032
3 years ago
Reply to  HerrIGMR

Vi har en BMW som puttrar omkring i närområdet. Får lite ont i hjärtat när jag ser den bilen. Själv har jag dåligt samvete för att min Audi turbo inte körs särskilt fort, men det där är ändå värre…

mr deed
mr deed
3 years ago
Reply to  fri2032

Ja EPA-traktorerna* of today är ju en galen grej, men jag gillar dom bättre än mopedbilarna som är standard i Täby och Djursholm.
Du är inne på något där fri2032, en Audi turbo mår ju bäst av att få sjunga ut lite ibland. Både bilen och själen får lite omsorg då! 😉

*läste på lite nu och förstod att det heter A-traktor numera, EPA har inte kunnat registreras sedan 1975 och då var jag inte född.

Johan
Johan
3 years ago

Kul att se. Man behöver inte lägga jättemycket pengar på en bilhobby. Jag skulle vilja ha en bil enkom för nöjes skull. Egentligen ingenting som hindrar mig förutom att garaget måste städas och det egentligen saknas tid.

fri2032
3 years ago

Tips! När du ska teckna bilförsäkring, fråga alltid efter pris både på trafik och halvförsäkring. När jag jobbade med bilförsäkringar var det nån lurig algoritm som gjorde att halvförsäkringarna på äldre bilar alltid blev billigare (!) än trafikförsäkringarna.

Niclas Finnander
Niclas Finnander
2 years ago

Fiat Barchetta -95

Niclas Finnander
Niclas Finnander
2 years ago

Visa gärna fortsättningen , vad som händer med bilen !

22
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x