Rekonda däck och fälg – en guide. Så var det dags för undertecknad att byta till sommardäck. I samband med det brukar jag alltid gå igenom sommardäcken grundligt – alltså en tvätt, djuprengöring eller rekond av dessa. Denna text innehåller annonslänkar till de produkter jag använder men det finns många liknande som ger liknande resultat.
Varför rekonda bilen?
Jag är rätt nördig med biltvätt och min bil. Bilen ska vara ren och för att den ska vara lätt att hålla ren har jag några trick. Bilens lack har jag lagt på en keramisk försegling själv vilket är svindyrt på firma men billigt (ca 5-600kr) men ger lika bra resultat själv (om man är noggrann). Denna keramiska lackbehandling gör att smuts inte fastnar så lätt och att vatten pärlar av bilen. Jag har inte rört bilen en enda gång med en tvättsvamp i vinter utan spolar av den då och då på Glimra som är en gör det själv tvätt. Lackförseglingen tog 4-5 timmar men det har jag sparat in i minskad arbetsinsats senare.
På bilens rutor har jag också lagt på en keramisk försegling vilket gör dem hydrofobiska d.v.s. vattenavstötande. Vattnet pärlar bort och man behöver inte använda vindrutetorkarna över 70 km/h. Kanske svårt att se på filmen nedan men vi åkte tur och retur Malmö – Göteborg i regnet utan att behöva använda vindrutetorkarna. Vattnet pärlar bort och mörkersikten förbättras avsevärt.
Varför rekonda däck och fälg?
Samma logik som ovan. Man lägger tid i början av säsongen och får därmed snygga och lättvättade däck och fälgar som ser bra ut. Dessutom får man koll på om man har skador på däcken (typ skruv, spik i däcken), hur slitna de är samt superfina sommarfälgar att sätta på bilen.
Rekonda däck och fälg – guide
Man kan göra det lätt för sig eller som jag, lite krångligare. Resultatet är likvärdigt men jag var snål och använde de medel jag redan har och köpte inte ett nytt kombinationsmedel typ Geyon Wheelcleaner. Detta medel ersätter steg 2-4 nedan.
Nedan skall inte göras i full sol då medlen kan torka in.
Guide, steg för steg
- Plocka fram däcken och kontrollera om de har skador, har okej mönsterdjup eller är snedslitna. Sommardäck ska ha minst 1,6 mm mönsterdjup och vinterdäck ska ha minst 3 mm. Snedslitna däck byts samtidigt som man gör en hjulinställning så att det inte händer igen.
- Spraya fälgarna med kallavfettning. Låt verka ett tag och använd sedan en borste för att agitera smutsen. Skölj sedan av. Det finns fälgborstar att köpa men jag använder en mjuk målarpensel. Kallavfettning löser olja, tjära och fetter.
- Spraya fälgarna och däcken med alkalisk avfettning. Låt verka ett tag och använd sedan en borste för att agitera smutsen. Däcken använder jag en grövre borste på typ rotbortste fast med plastborst. Fälgen kör jag samma borste som ovan. Skölj sedan av. Alkalisk avfettning löser organisk smuts och kan användas på annat än bilen. Superbra att ha hemma.
- Spraya fälgarna med flygrostborttagare som avlägsnar järnpartiklar (typ från dubbdäck etc.) och bromsdamm från fälgar och lackerade ytor. Spola av.
- Schamponera sedan däck och fälg med ett bra bilschampo. Jag använder mig av ett keramiskt bilschampo till bilen för att underhålla lackbehandlingen och detta fungerar även till detta ändamål. Vilket schampo som helst duger. Använder här en tvättsvamp med microfiber som inte repar fälgen eller lack när jag tvättar bilen.
- Applicera en snabbförsegling på fälgen. Jag använder Geyon Wetcoat som är ett supermedel för att skapa en keramisk försegling som gör att smuts fastnar lika lätt och regn pärlar bort. Spraya på, skölj av.
- Applicera en däckförsegling på däcken. Torka däcken torra först. Jag använder Gyeon Tire som ger en djup svärta (typ matt däckglans) och som skyddar däcken mot UV-strålning och gör att vatten pärlar samt att smuts inte fastnar lika lätt.
- Klart!
Bilder:
Thats it! Överkurs för 99% av alla säkerligen men jag tycker det är kul och en skön känsla att ta hand om grejerna. Också ett tillfälle att stå ute i fina vårvädret med vår nyfikna rödhake som ständig följeslagare.
Ovan guide är i princip den samma som jag kör när jag tvättar bilen – minus däckförsegling. Om det är intressant gör jag gärna ett inlägg om bilvätt och bilrekond också.
Bilvårdsprodukter handlar jag nästan uteslutande hos Autodude. Bra priser, enormt utbud och kvalitet. De har också videoguider till det mesta som jag lärt mig massor av. Rekommenderas.
Hej.
Imponerande resultat på fäljarna.
Klart vi bilägare är intresserade av biltvätt och rekord, även om man inte är lika grundlig som du så är det inspirerande att ta del av det.
/Kent
Tack & kul att det uppskattas! Tar ett inlägg om biltvätt också. Där är jag ännu nördigare…
Jamen gör det! Gärna en total steg-för-steg-guide för folk som inte kan, ink. insidan. Bilder på produkterna. Utgår från att du har ett inbyggt miljöfokus.
Will do. För det första tvättar jag bara bil i tvätthall som tar hand om vattnet själv. Det är olagligt att tvätta bil ute… frågan är om det är gränsfall med däck?
Hursomhaver är den farligaste produkten kallavfettning då de ofta är petroleumbaserade (lika löser lika). Där ska man se till att använda miljömärkt sådan.
Inte alls överkurs, mycket inspirerande! Vår bil är lite av en skamfläck. En fälg saknas och ingen har bemödat sig med att skaffa en ny vilket ser skabbigt ut. Jag är också för snål för att tvätta bilen på mack vilket gör att den vintertid ser rejält trist ut. I samband med takboxköp var vi emellertid tvungna att tvätta bilen först eftersom vi annars hade förstört våra plagg under monteringen. Jag ska absolut överväga förseglingen du tipsar om.
Gör det. Just Wetcoat sprayförseglingen är grym och superlatmaskig.
Ordningsfrågor:
1) Förseglingen (Snabbförsegling Gyeon Q²M WetCoat), behöver man verkligen högtrycktstvätt för att få bort medlet eller går det med vanlig vattenslang (med dåligt tryck)?
2) Enligt instruktionerna på ”Autodude” (loggan!!) ska det vara väldigt enkelt. Bara att spraya och spola av. Ändå säger du att det tog 4-5 timmar. Hur går det ihop? Va? Vava?
Jag har totalt messat upp alla länkar men nu ska de vara rätt.
Wetcoat behöver man bara spola av med slangen. Några spray och sedan spola av direkt. Kiseloxid som binder till lacken på ngt finurligt sätt och gör allting bra och göttigt.
TVÅ. Jag vet. Loggan! IGMR junior fick en gratis keps i en sändning och en ”buff” som han tuffade sig med på skolan. Här länkade jag till fel produkt. Wetcoat använder man efter en vanlig tvätt och den är GRYM. Vill man nörda ner sig mer så använder man sig av Geyon Mohs eller liknande. Då krävs att bilen är kliniskt ren innan man applicerar. Det skall göras inomhus, i viss temperatur och sådant. Wetcoat räcker och ger superresultat på en nytvättad bil. Jag använde den innan jag gjorde stora behandlingen. Fick blodad tand och på den vägen är det.
Stort tack för denna fantastiska guide! Den åker rakt in i ”bilmappen” på telefonen och ska appliceras så fort sommardäcken åker på.
En fråga angående dina besök på Glimra. Torkar du bilen på något sätt efter att du blåst av den med högtryck?
Kul! Tack! Glimra har en ”ytbehandling” vilket jag tolkar vara destillerat vatten. Tar en kort slutspolning med det och sedan en kort snutt på motorvägen hem för att blåsa av / ”torka” bilen. Sista steget på glimra gör att vattnet som blir kvar inte orsakar kalk/mineralfläckar.
Tack för svar och bra tips med destillerat vatten, det ska jag testa. Jag gillar att torka bilen med för ändamålet lämplig handduk men det tar ju sin lilla tid.
Allt gott!
Det gör ju det. Proffsen använder ngn liten blåsapparat typ lövblås (som också funkar) innan de går på med duk.