Byta glödstift själv är inte svårt. Här visar jag hur jag gjordepå vår Seat Leon 2.0 TDI.
Så till min vanliga tur med bilar. Vi köpte ny bil i höstas då vi behövde en dragbil till vårt fritidshusbygge. Gamla bilen hade vi ingen vidare tur med trots att den köptes ny. Nya bilen har pinnat på finfint och snålt men…
Häromdagen tändes det en lampa som jag känner väldigt väl igen vid det här laget. MIL – lampan, check engine light eller varför inte motorlampan (kärt barn…) lös ilsket men bilen gick som vanligt.
Så vad göra? Jo jag köpte en felkodsläsare på Biltema med utökad funktion för Volkswagengruppen, VAG. Den kopplades in i bilen och felkod P0672 kunde utläsas.
Googlar man på P0672 ser man att problemet sitter i cylinder två och att det är glödstiftet. Dieselbilar har inga tändstift utan man har glödstift istället. Dessa är också förbrukningsartiklar men de håller mycket längre än tändstift och byts inte förrän de faktiskt går sönder.
Googla!
Jag ska inte sticka under stolen att jag gillar att laga saker själv och därmed inte var jätteledsen när felet troligtvis var något så enkelt som ett glödstift.
Googlingen visade att min bil har en CRLB-motor som innehåller två sorts glödstift. Cylinder tre har ett glödstift med en inbyggd sensor. Detta stift är dyrt (1500-2000 kr). De andra stiften däremot kostar knappt någonting.
Jag valde att byta alla tre av de billiga stiften och kommer åtgärda det tredje om, eller när, det går sönder. Autodoc hade passande stift men valet föll på att köpa glödstiften från Amazon som hade märkesstift NGK för 155 kr stiftet. 465 kronor minus 26 kronor tillbaka via Refunders Amazoncashback.
Youtube
Ok. Beväpnad med tre nya glödstift sökte jag på ”CRLB change glowplug” på Youtube och fann nedan video.
Det såg rätt lätt ut och inte så väsensskilt från att byta tändstift som jag gjort massvis med gånger.
Byta glödstift själv. Seat Leon 2.0 TDI
En lång tång, 10mm extralång hylsa, en förlängare och ett spärrskaft hade jag redan men enligt videon behöver man blåsa ut hålen där glödstiften sitter innan man byter dem. Jag har ingen kompressor så jag köpte helt sonika ”luft på burk” för 59 kr på NetOnNet som man rengör elektronik eller t.ex. tangentbord med. Det fungerade alldeles utmärkt att blåsa rent med.
- Man drar elkontakten, inte i sladden, med den långa tången.
- Blåsa rent med kompressor eller luft på burk.
- Skruva ur gamla glödstiftet.
- Skruva i nya glödstiftet.
- Koppla in felkodsläsaren och radera felkoden
- Provkör och håll tummarna att inte motorlampan börjar lysa igen.
- Klart!
Totalkostnad för denna lagning är ca 1500 kronor och då äger jag nu en felkodsläsare. Den har jag förresten redan lagt ut för uthyrning på Hygglo. Tidsåtgång? Under 10 minuter i snålblåsten.
Volkswagen ville ha dryga 2500 – 3000 kronor för felsökning och byte. En win för mig både penga- och kunskapsmässigt.
Om du inte äger en felkodsläsare kan du hyra en på Hygglo. Ange koden 7BJFX så får du 100 kronor att hyra för.
Mäktig du är! Önskar att jag vågade (och hade plats) mecka själv med bilen. Nöjer mig med att göra servicen själv på vår gamla båt.
Tack! Båtservice är gött det också! Har tyvärr ingen plats att mecka men önskar att jag hade det. Det blir GDS på macken eller, som i detta fall, på gatan utanför huset.
Gött, snyggt jobbat
Taco min vän
Tro det eller ej, men jag är en hejare på diagnosticering. Jag kan till och med släcka felkoder, i vissa fall utan att först vidta relevant åtgärd (mohaha). Nej det får man inte skämta om. Men om man ser att det bara är något standard-felmeddelande om att en krets varit bruten kan man släcka den med gott samvete. Ordningsfråga: Är detta sommarens bil med auktoritetsproblem?
Är Therese Williams tillbaka?
Skämt åsido. Precis så tacklade jag denna situation också. Radera felkoden och se om den kommer tillbaka. Kan ju vara en glitch men den kom tillbaka.
Alla bilar verkar ha ett horn i sidan på mig. Jag gillar dem dock ändå så men kärleken förblir obesvarad. Dock kan jag få en uppskattande blick eller annan subtil gest då och då så att jag inte tappar intresset. Typiskt maktspel, typiskt mina bilar.
Återigen imponerad, fylld med energi och med ny lärdom efter att ha läst en inlägg av dig – stort tack för att du delar med dig!
♥️ 🙂