Byta bromsskivor och belägg själv – detta är ingen guide eftersom det finns det många av och de gör det dessutom bättre än vad jag kan. MEN det är en uppmaning att testa och ett exempel på hur mycket man kan spara genom att göra en så (faktiskt) enkel sak som att byta bromsar på bilen själv.
Vi börjar med min slutsats då jag misstänker att den inte kommer läsas annars.
Slutsats
Detta var ett roligt jobb och bilen går helt spikrakt och vibrationsfritt. Vilken känsla! Nu är det 200 km lugn körning med lugna inbromsningar för att slita in skivor och belägg.
Om vi gissar att Seat vill ha 8 000 kronor för ett komplett bromsbyte blir besparingen i rena pengar 5 600 kronor. Tidsåtgången var en eftermiddag med lite pauser då och då.
Hur länge måste jag jobba på mitt lönejobb för att dra in dessa 5 600 kronor skattat? Tittar vi på mitt inlägg ”Räkna ut din verkliga timpenning och förändra ditt förhållningssätt till pengar” från 2018 drar jag in 161 kronor på en lönearbetad timme (om jag pendlat och ätit utelunch). Det innebär att jag skulle behöva jobba i 34 timmar på jobbet för att kunna betala skillnaden på 5 600 kronor.
Är det värt att lägga 34 timmar på mitt jobb för att leja bort detta bromsbyte? Enligt mig – nej.
Varför byta bromsskivor och belägg själv?
Om vi först och främst ska ta anledningen till att jag byter detta själv. Bilen vibrerar vid kraftig inbromsning. Beläggen är slitna till kanske 50% och skivorna ser inte katastrofala ut (från framsidan). Men de är rostiga och jag misstänker att det är detta som orsakar vibrationerna – eller att de har slagit sig och är skeva.
Så till anledningen varför byta bromsskivor och belägg själv. Dels är det kul och dels är det väldigt mycket billigare än att leja bort det till en bilverkstad.
Det är en speciell känsla att ge sig in i ett sånt här projekt. Anskaffning av delar och priskoll, kolla igenom vad man har för verktyg och om det behövs kompletteras samt att börja läsa på + kolla tutorials på Youtube. Det senare skriver jag i plural då man ofta snappar upp bra tips om man tittar på fler än en tutorial samt memorerar arbetsgången.
Dock – detta är något man är noggrann med. Avsätt tid, kolla igenom att du har alla verktyg och jobba ALDRIG under eller runt en bil som endast är upphissad med domkraft. Jag har pallbockar från Biltema. Snålvarianten som fungerar vid däckbyte är att lägga ett däck under bilen. Dock jobbar man aldrig under bilen då.
Prisjämförelse verkstad och att byta bromsskivor och belägg själv
Jag knappade just in min bil på Mecas hemsida för att få ett fast pris. De ville ha 16 000 kronor vilket måste vara fel (eller rekorddyrt) för skivor och belägg runt om. Mer rimligt kanske är mellan 6 000 (för en småbil) till 10 000 för något större. Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag sökte rätt på mina skivor och belägg på Autodoc. De ville ha 1 600 kr för skivorna och 1 100 kr för beläggen. Skivorna valde jag av bra kvalitet med målat centrum för rostskydd och TRW belägg som sitter original. Sedan gör jag ett steg till – jag tar delens artikelnummer och går till Amazon.se. Där fick jag exakt samma produkter inklusive bromsfett och mässingsborste för 2 100 kronor. En besparing på 6-700 kronor.
Ett specialverktyg fick jag klicka hem för att kunna pressa tillbaka bromskolvarna på ett icke fulmecksätt (polygrip eller skruvtving). Verktyget kommer jag hyra ut via Hygglo.
Totalt 2 400 kronor.
Hur byter du bromsskivor och belägg själv?
En verkstadshandbok är bra att ha. Tutorials är lärorika och ofta finns även en steg för steg att ladda hem från till exempel Autodoc. Denna följde jag då vår Seat Leon delar både delar och plattform med VW Golf, Skoda Octavia och Audi A4.
Utöver denna tittade jag på ett flertal gör det själv meckare och hur de tacklade detta. Då vår bil har elektronisk parkeringsbroms förstod jag efter några klipp att jag måste ha bilen på en batteriladdare och använda diagnosverktyget (som jag köpte när jag bytte glödstift) för att släppa handbromsen och sätta i ”service mode”. Batteriladdaren då bilen måste ha tändningen på. Hade jag följt första videon jag tittade på skulle detta missats.
Bilder
Sedan var det bara att återmontera och dra bultarna i rätt moment vilket kräver en momentnyckel (vilket jag äger sedan tidigare). Vissa bultar skulle dras 190 NM (jättehårt!) vilket är lite utmanande när bilen är så nära marken. Men det gick.
Har man inte tummen mitt i handen klarar man av detta. Det blir dessutom billigare ÄVEN om man inte har ett enda verktyg och måste köpa allt. Nästa grej jag ska tackla är kamremsbyte. Allt som behövs är inköpt och jag samlar för tillfället mod och kunskap.
Återigen, bra jobbat!! Jag nöjer mig med lite DIY hemma, i trädgården och på cykeln men sen får det räcka.! 😉
Det räcker gott – och tack. Jag njuter ju verkligen av sådana här projekt. Att börja undersöka hur det ska gå till, köpa delar, fnula och sedan avsätta en dag. Ha en back up plan om det skiter sig… Ja det är små fina flow projekt med bonusen att man sparar pengar.
Fö tycker jag cykelmeck är svårare. Att få till bromsar eller växlar bra på en cykel. Det är någon svartkonst över det. Blir aldrig bra för mig.
Största problemet som hemmameckare tycker jag är att dels komma åt när man inte har bil-lyft. Sen det andra problemet är att få av gammal skit som har rostat fast. Håller på med min morbrors 940 som fick en 2a på besiktning för kärvande bromsok bak.
Problem 1) Mutterknackare eller vanlig spärrskaft kan inte dra loss bultarna till oket pga att fjäderbenet ligger precis bredvid bulten. Har aldrig sett det innan, det är typ bara 2 cm mellan fjädern och bulten.
Problem2) Sen är skiten totalt fastrostad och jag som hemmamekare saknar induktionsvärmare eller gasol.
Kommer man förbi dessa två problem är det busenkelt. Normala bilar som är normalt underhållna och där man renoverar, rengör och kanske byter ok var 10:e år, inga problem. Gamla gubbar med gamla bilar som är totalt igenrostade ska man nog undvika 😀
Tips, lite kopparpasta kring bromsbelägg och mellan navet och bromsskivan hjälper i framtiden när nästa människa försöka få loss det. Kolla youtube, Mackans garage, finns en underhållande video där han ska byta bromsskiva. Herregud alltså. Så kan det gå om man har otur. Har du tur lossnar den med ett litet knack med slägga. Har du otur… ja….
Alltså som jag kämpade med den sista bulten på höger bak. Allt marinerades i rostlösare och sedan WD-40. Jag värmde med gasolbrännare men icke. Till slut la jag mig bredvid bilen och tryckte med foten – DÅ gick det. Var rädd att gängorna skulle paja men det höll.
Och ja – många bilar är så idiotiskt konstruerade eller kräver specialverktyg. Seaten behöver en XCN hylsa M14 + 21mm hylsa vilket kanske inte alla har.
Körde på med kopparpasta både mellan nav och bromsskiva samt hjul och bromsskiva. Är det den där han knäcker bromsskivan? Har sett den – herregud 🙂
Billyft är verkligen något jag skulle vilja ha. Jobbar man nära marken blir det jobbigt att få kraft ibland.
Hej igen – jag kan fö inte kommentera din blogg då ”logga in med Google” knappen leder ingen vart.
Kul att läsa då jag själv försöker göra så mycket som möjligt själv med bilarna. Har ett par Volvobilar som är runt 15 år gamla så relativt mycket går att fixa. Nästa år är det dags för kamremsbyte på bägge vilket jag inte övervägt göra själv men kanske ska tänka om där då det är mycket pengar i det.
Tack – det är så värt att göra det man kan själv. Det tycker jag du ska göra. Snacka om att verkstäderna tar bra betalt för kamremsbytet. En pengagruva.
Åh gud, skulle inte ens klara det på cykeln!
Cykeln är värre 🙂 Omöjligt att få det rätt.
Efter man haft (gammal) bil och betalt sjuka pengar på verkstad så är det väldigt skönt att bara hantera kostnader för cykelservice- och fix.
Det skriver jag under på 🙂