Vår Cupra Leon ST Plugin Hybrid är såld efter knappa året och 2000 mil. En underbar bil som var ekonomisk trots att den var rolig. Men – jag har klagat länge här i bloggen om min rygg och jag måste erkänna att jag verkligen tokgjordebortmig kring denna bil. Den var bra i kostnadsmässigt i Excel men köptes utan att jag någonsin suttit i den. Cupran köptes i Stockholm och redan under resan hem till Malmö kände jag att, ”aj, detta blir tufft”. Men har jag bitit ihop och gjort mina ryggövningar.
Till slut kände jag dock att det inte var ok längre och Blocket konsulterades. Cupran gav mig dock en inblick i elbilsvärlden och den var som bäst när bensinmotorn inte användes. Alltså blev det fokus på elbilar men är dock dyra som tusan.
För att unvika nya ryggproblem åkte jag och min far runt och provkörde Tesla Model Y (för stötig + Musk), Tesla Model 3 Highland (för liten + Musk), Skoda EV6 (för svampig, trångt baksäte och dåliga säten), VW ID.4 (Lite plastig och trång på något sätt), VW ID.7 (fin men dyr), Hyundai Ionic 5 (Fick ingen go känsla) och då Skoda Enyaq. Kinesiska bilar har aktivt valts bort på grund av många anledningar även om det finns bra erbjudanden där. Xpeng G6 nämns ofta.
Skoda Enyaq 85 satt jag bra i, utrymmena fanns, den är snål med uppgraderad drivlina från ID.7 samt att allt jag vill ha och behöver ingick. Lägg dessutom till att det var slutet av året, fanns lagerbilar och att det skulle komma en facelift så hade vissa bilhandlare väldigt bra erbjudanden. I skrivande stund betalar jag leasing ~4700:- för denna inklusive vinterdäck, 2000 mil/år och fri service. Försäkring ingick i ett halvår också. Nackdelen var att jag var tvungen att åka till Atteviks i Jönköping och hämta ut den samt att leverans skulle ske ganska omgående.
300 mil med Skoda Enyaq
Knappa 300 fina mil har den nu rullat och det har varit väldigt odramatiskt. Räckviddsångest har jag inte känt på då den klarar 56 mil WLTP. I vardagen laddar man 80% och det tar mig till och från Malmö -> fritidshustomten i Simrishamn, med släp. Väl hemma ungefär 30% kvar i batteriet efter ca 20 mil. Tilläggas ska att det är kallt ute nu. Skånekallt i alla fall. Åker man långt laddar man upp till 100% innan man drar. Detta har jag dock inte behövt göra än.
Laddning
Jag har inte snabbladdat än då det inte behövts. Dock har jag skaffat mig Ionic- samt Circle K apparna utifall att.
Hemma har jag en Zaptec Go parad med ett elabonnemang hos Tibber. Detta har fallit väldigt väl ut. Dels har de gratis abonnemang i tre år om man har laddbox, solceller eller elbil. Det som är det smarta är att de har Grid Rewards som gör att bilen laddar extra när det är överskott av el i elnätet och detta är oberoende av elpriset. När det sker en överproduktion av el får man betalt för att ta emot den genom att ladda sin elbil eller sitt batteri om man har ett sådant.
I nedan exempel har bilen laddat 4,54 kWh och jag har fått 1,9 SEK för besväret. Dock har man en kostnaden för elöverföring + skatt till Eon men ändå. Detta är himla bra.
374 kWh har jag laddat under december. Tibber har inte fakturerat mig många kronor för laddningen men Eon tar som sagt 85 öre / kWh i nätavgifter.
Vill du testa? Alla som har abonnemanget kan bjuda in andra och då får båda 500 kr att handla smarta prylar i deras Tibber Store för. Just nu har de dock höjt det till 1000 kr fram till 16:e.
Min inbjudningslänk hittar du här.
Slutkläm
Ja, detta med leasing kan debatteras och likaså att köpa en så dyr bil ny. Men detta erbjudande är väldigt bra och jag har koll på totalkostnaden under tre år. Miljömässigt känns det också helt rätt.
Är du själv sugen på elbil är mitt tips att verkligen kolla testerna. Titta inte bara på tillverkarens siffror utan ta en koll på t.ex Björn Nylands Youtubekanal och hans ”1000 km challenge” han gör med de bilar han testar. Elbilsmagasinet gillar jag också + många andra. Gör din research helt enkelt. Kolla vintertester, riktiga räckviddssiffror och på hur snabbt tilltänkt bil laddar på långresor. Para detta med dina verkliga behov och det kommer bli bra.
Själv är jag övertygad och kommer inte vilja gå tillbaka till fossilbil någonsin mer.
Kör du elbil?
Kul att läsa om nya bilen! Tror många som går över till el sen inte går tillbaka! Hoppas allt är bra med er!
Jag tror det också. Skillnaden blev så tydlig på förra bilen. Hur tyst och komfortabel på eldrift den var – för att sedan bli vanlig bil med vanlig motor.
Allt väl här och hoppas med dig och er också! Var ett tag sedan jag skrev men kommer månadsuppdatering för nov/dec imorgon.
Elcykel… Plus emellanåt hybrid hyrbil. Så oerhört glad så länge jag klarar mig utan bilägande. Tolv år sedan den senaste ägda bilen nu.
Helt rätt – om man inte behöver (eller villhöver) bil.