Om FIRE, travel rewards och resande – Jag lyssnar mycket på amerikanska FIREpoddar. På andra sidan Atlanten har de ett ett mycket mer ”fördelaktigt” system med kreditkort. Man lockar med resebonusar eller ”travel rewards” för att folk ska trilla dit och signa upp sig på dessa kort.
Kreditkortsföretagen räknar kallt med att deras kunder inte skall kunna hantera korten och därmed sätta sig i skuld. Detta drar FIRE communityt nytta av och signar upp sig på en massa kreditkort. De fria hotellnätter och flygkilometer de får gratis använder de sedan att resa just gratis för. Genom att förflytta poäng mellan olika hotellkedjor, flygbolag etc kan man hacka systemet och få till sammanhängande långresor. Det är en hel vetenskap detta och de som lyckas bäst reser jorden runt gratis.
Detta hack/livsstil hyllas och tas upp om och om igen i amerikanska bloggar och poddar. Det finns ingen självkritik vad jag sett och ingen som diskuterar klimatkonsekvenser eller problematiserar det. Den sparsamhet som de har i sin vardag äts med råge upp så fort de sätter sig och sin familj på ett interkontinentalt flygplan för att leva loppan. Alltså faller miljöbiten med denna ”livsstil”.
Har ni reflekterat över detta? Är jag den enda människan som stör sig?
Mer läsning om resor här.
Är det polishuset där man hämtar pass i bakgrunden? META! Har inte tänkt på vilken styggelse det huset är fören nu när jag ser det! Det är rätt coolt med sina utanpåliggande ventilationsrör. Lite som ett funkis-rymdskepp som landat i bästa Teletubbiesanda, saknas lite färg bara så.
Men annars så känns inte klimatfrågan rätt underordnad den personliga frihetens självuppfyllelse i amerikatt-FIRE.
Det är det! Undrar om inte Fru IGMR var på en föreläsning med Norman Foster som absolut tyckte att det huset var Malmös finest (kan ha fel kring vem föreläsaren var men det var en berömd en).
Instämmer kring amerikatterna. De verkar inte alls problematisera sitt leverne.
Peter Cook var det visst säger Fru IGMÄR.
Beror ju lite på, är man FIRE med miljöskäl som argument blir det hyckleri. Men man kan ju vara FIRE och strunta totalt i miljön också. Många är troligen FIRE just för att de vill kunna lägga all tid på att resa runt jorden så många varv som bara är möjligt.
Jo FIRE kan ju se ut på många sätt och det är ingen universallösning för hållbarhet. Med tanke på att hela grejen bygger på någon slags självransakan som startpunkt förvånar det mig bara att det inte nämns eller diskuteras. Mad Fientist hade som tanke att konstant snurra runt jorden men det blev för tråkigt/jobbigt så han stannade mer och mer hemma och körde sina projekt.
Jag tänker som du, så i sommar blir det tåget ner i Europa även om det blir ganska så mycket dyrare. Dock ska sägas att jag har en hel del Eurobonus-poäng som jag samlat på mig genom resande i tjänst och en del andra aktiviteter, och dessa planerar jag att flyga för någon gång inom ett par år. Men jag erkänner att detta skaver!
För mig handlar FIRE inte bara om att kostnadsminimera utan om att leva någorlunda i harmoni med omvärlden och då givetvis försöka minimera belastningen på den samma. I många fall går detta hand i hand, som att äta vegetariskt, och i andra fall gör de inte det, som vid flyg- kontra tågresande. Då gör jag valet att bara göra en resa om året och då verkligen försöka undvika flyget.
Denna rörelse är ju inte så stor i Sverige så den klumpas ju lite grann ihop med övriga aktienördar som ofta har en något annan infallsvinkel på det hela, och där finns inga skrupler angående billigast möjliga kött eller flyg.
~Frilosofen
Jag använder sasmastercard för alla inköp och det finansierar de flesta av mina inrikesflygresor till norr. Funderar på om jag måste byta till SJ Mastercard. Jag har funderar en hel del på detta med flyg kontra tåg efter att ha rest med tåg och buss till och runt i Sydostasien och har kommit till insikten att det är dags att skippa flyget till Stockholm samt delvis till Europa och norra Sverige. Jag är inte beredd på att helt ge upp de längre resorna men kan tänka mig att förlänga resorna när man ändå är borta. Då kanske man kan passa på att vara borta 4-6 veckor och se mer i landet/regionen med lokala transporter. Resan har också resulterat i en köttminimering i mitt liv vilket jag tänker behålla när jag återvänder.
Jag ser många här som använder flyget som transport för att hoppa mellan olika städer och länder i ett rasande tempo. Vissa pressar in tre länder på en veckas semester, vilket är ju vansinne. Det är dock inte så konstigt för jag såg precis flygbiljetter mellan Kuala Lumpur och Singapore gör 200 kr, vilket är ju alldeles för billigt. Jag får en hel del förbryllade miner när jag säger att jag försöker undvika att flyga.
@Frilosofen – Om du inte vill flyga så kan man också använda poängen till hotellnätter. Under en period när jag flög mycket i jobbet men inte privat använde jag de till hotellnätter. Däremot får man tyvärr mer valuta för pengarna om man använder poängen till flyg.
Bra tips Plina. Jag utesluter inte flyget heller. Det är dock fem år sedan jag satt i ett flygplan senast. Fru IGMR vill ta en sista minuten nu för att fira 300 000 kr på kontot. Jag är inte med på noterna utan tänker att jag får typ samma upplevelse på något gött hotell med pool etc. Det står ju för bövelen längst upp på bloggis "ett liv mer i linje med personliga värderingar"…
@Frilosofen. Helt inne på din linje. Ett liv mer i harmoni med omvärlden och inte minst mig själv. Förresten – är det "Smokey and the Bandit" du sportar som avatar? Älskade och älskar den filmen. Good times!
Hej Plina,
Ja hotellnätter för all del, men som du säger blir det väldigt mycket mindre värde för pengarna då. Jag tänker ändå att jag skulle vilja ta mig till något ställe i typ sydostasien inom några år och att då kunna resa billigt dit gör mycket för totalkostnaden. Tänker också att det skulle kunna vara min sista privata flygresa med fossila bränslen som drivmedel.
Dessutom bor jag aldrig på hotell när jag reser utan letar billigaste möjliga lägenhet/airbnb, så det är egentligen helt ointressant. Och de varor som går att köpa för poäng är även de helt ointressanta.
Jobbigt läge när det inte går att skydad sig mot dubbelmoralen!
~Frilosofen
Jag lyssnade på ett avsnitt av ChooseFI för ett tag sedan när de diskuterade hur de går tillväga för att flytta runt poäng och utnyttja resebonusar till max. Det kanske var samma avsnitt du hörde?
Kan det inte vara så att deras annars sparsamma och icke konsumistiska leverne kompenserar för flygresorna? Men nej, de verkar inte reflektera över klimatpåverkan de har i och med sina långflygresor.
Tror inte att sparsamheten kompenserar. En längre flygresa omkullkastar flera års hållbart leverne. 1,5 ton CO2 per år är hållbara nivån per skalle och år. Jag som är vegetarianish, cyklar mycket och inte flyger ligger på 2,1 ton. Tror medelsvensken ligger på 6-8 ton just nu. Köpenhamn – New York är 6 ton per skalle och sedan ska du tillbaka him. Köpenhamn Teneriffa är 3,7 ton…
Jag har nyttjat bonuspoäng vid något enstaka tillfälle för flyg. Annars var det mest hotellnätter förr i tiden. Senast jag använde poäng beställde jag en te kopp med filter – som använts 1-2ggr. Bättre köpa slitageprylar eller livsmedel för poängen alternativ upplevelse som inte skitar ner miljön.
Good point! Jag köpte julklappar (förbrukningsvaror typ tvål) för mina SAS Eurobonus i julas. Det var inte dumt.
Jag har tänkt på samma sak. Jag tror att det blir svårt att ändra folks flygvanor. Däremot tror jag att den diskussion som pågår nu kommer att speeda på utvecklingen av mer klimatvänliga sätt att fuel them up. Både nya bränslen men också batteri. Tänk det bolag som kan gå ut och vara först, vilken konkurrensfördel? Skulle inte förvåna mig om det blir Norwegian, de gillar ju batteridrift norrmännen.
Absolut, Eller så bara nöjer sig folk att ta det lite lugnare. Visst kommer det flygas. Det sägs dock att det krävs arealer lika stora som Frankrike för att odla material till biobränsle för att hålla alla flygplan i luften. Det kanske vore bättre att odla käk… Oavsett krävs det massor med energi och den måste komma någonstansifrån och lagras i något.
Det första man kunde göra är kanske att en flygresa inte bränslesubventioneras samt har något slags ytterligare straffskatt som folk istället får tillbaka på något bonus malus klurigt sätt.
Läste en bok som jag glömt titeln på. Det var en man ur den amerikanska ursprungsbefolkningen (tror jag) som efter varje flygning satte sig och vilade på flygplatsen för att "själen skulle hinna ikapp". Slow travel kanske också innebär att själva resan kan få ta lite längre tid. Kanske fölk skulle ha lite mer tid om nya BMW´n inte stod på uppfarten?
Håller helt med dig angående att folk borde ta det lite lugnare! HUR kan det vara normaliserat att flyga till alperna 1-2 gånger på vinterhalvåret, ta en eller två weekends höst/vår till Europa, och ytterligare en längre semester på sommaren, alla med flyg?
Uppenbarligen mår folk inte bra om de hela tiden måste söka denna extrema mängd extern stimuli för att liva upp. "Att leva" som de säger.
Kanada har infört något system likt i din andra paragraf som de kallar koldioxidåterbäring: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/analys-de-maste-betala-om-klimatet-ska-raddas
~Frilosofen
Det är kanske min största take away dessa 11 månader som vi toksparat och ställt om livet. Ta det lugnare = må bättre.
@Frilosofen – VIKTIGT – är det Smokey And The Bandit i din avatar?
Haha, såg inte din förra kommentar förrän nu! Och nej det är det tyvärr inte, även om jag helt klart ser likheten efter att ha googlat. Detta är en annan man med hatt och mustasch, vem får för stunden förbli ett mysterium…
~Frilosofen
I min värld är det och förblir Smokey and the Bandit.
Lite sen att kommentera som vanligt (hur hinner ni?!) men har i veckan försökt boka tågbiljett till Italien. Det gick INTE ALLS faktiskt. Finns ingen söksida för tågresor och efter att ha skickat ilskna mejl till EU-politikerna har jag förstått att tågbolagens sidor inte är sökbara utifrån på samma sätt som flygbolagens. Trots politiska påtryckningar och den logiska självklarheten att lättillgänglighet skulle innebära mer sålt för tågbolagen är deras system fortfarande låsta. Vem betalar vem för detta tro? En resebyrå var noga att berätta att nattågen till Berlin tar slut på ett kick, så marknaden finns. Förr, när min farfar var tågkonduktör, var tågresor ut i Europa en enkel sak. Denna utveckling är verkligen under all kritik.
Kolla Seat61.com för resor i Europa. Jag testade att ange Köpenhamn och fick förslag på resor till de flesta länder i Europa inkl Italien. Dock kan du inte boka hela resan på ett ställe man han ger tipsen. Du kan göra det med en massa andra städer också. Jag har använt sidan i Asien.