The rule of 72. En väldigt enkel tankeregel som dyker upp mest hela tiden, speciellt om du lyssnar/läser amerikanska poddar/bloggar är ”The rule of 72” – 72 regeln.
Denna regel gör det enkelt att räkna ut ränta på ränta effekten och se hur snabbt kapitalet kommer fördubblas vid olika % förväntad avkastning. Ränta på ränta är för övrigt den magiska kraft som får ditt kapital att växa fortare år efter år givet positiv börsutveckling över tid.
The Rule of 72. Hur fungerar den?
Du tar 72 och dividerar med den årliga avkastningen du förväntar dig. Resultatet blir hur många år det tar att fördubbla ditt kapital. Exempel: om du förväntar dig en 10 procentig avkastning per år och i fonder (eller utdelande aktier och återinvesterar avkastningen) kommer du att fördubbla ditt kapital på sju år (72/10=7). I detta exempel har vi inte nysparat något utan pengarna arbetar för sig själv. Tänk då vad som händer om man även nysparar…
Detta är all fine and dandy men vad händer om vi förlänger tidshorisonten? Vad kommer den magiska ränta på ränta hitta på då? Jo – go exponential*
Ett exempel:
- En investering som dubblas varje 7 år kommer att fyrdubblas på 14 år.
- På 21 år kommer mina investeringar att 8 dubblas.
- På 28 år kommer mina investeringar att 16 dubblas.
- På 35 år kommer mina investeringar att 32 dubblas.
Vi tar ett räkneexempel: Du står pittögd framför en Iphone XS Max som fullsmetad kostar 18 000 kr. Om du har 72 regeln i bakhuvudet kan du fråga dig. Vill jag bränna 18 000 kr på denna telefon eller spara dem och ha 36 000 kr om sju år och/eller 144 000 kr om 21 år? Gör räkneexemplet på en bil…
Ränta på ränta är en magisk superkraft som många inte har greppat och som gör att vi är helt nöjda med att investera i indexfonder enligt vår investeringsfilosofi.
För den nyfikne har Physician on FIRE har skrivit en bra artikel om 72 regeln här och ChooseFI bubblar om det här.
Älskar't! Tänk om fler kunde tänka så särskilt med bilen. Vad tycker du förresten om privatleasing (apropå ingenting). Ja jag vet att du inte är någon bilfan och inte jag heller, men för en svenne banan, om det står mellan att tjacka egen (helst ny eller så gott som ny), är privatleasing ett bättre alternativ?
Privatleasing – I HATE IT, I HATE IT, I HATE IT. Nämen vi tar min far som ett exempel. Han leasade en bil för 4000 i månaden bundet i 36 månader = 144 000 kr. När de tre åren var slut hade han några övermil han fick pröjsa för samt att han stod utan bil och de 144 000 kronorna. Visst hade det varit en superfin tid men inget fanns kvar. Säg att vi köper en bil för de pengarna (144 K) och äger den i tre år. Vi har ändå ett restvärde i den bilen. Sedan är det ju så att vi inom FIRE rörelsen inte gillar fasta kostnader – leasingen är ju en sådan.
Gör istället så här: köp en bättre begagnad bil och behåll länge. I ChooseFI har de tagit fram det ulitmata bilägandet under en livstid. Köp en typ tre år gammal Honda Civic och kör den i 15 år. Repetera två-tre gånger till under en livstid. Det är det billigaste man kan göra.
Just ja- bilar köps, som med allt annat, med cash. Inga lån / leasing.
Haha, FIRE har verkligen fått en ny catchphrase för sånt som inte går hem =)
När det gäller bilar så är jag av följande uppfattning:
Om du av någon outgrundlig anledning bara måste ha en helt ny bil så är det värt att leasa.
Om du av någon outgrundlig anledning bara måste ha en minst 3 år gammal bil, köp en 3 år gammal bil.
Om du av någon outgrundlig anledning bara måste ha en bil, köp en 8-10 år gammal.
Hälsningar,
mrFIRE
svenskafire.se
Tack Mr Fire:) Den gode Suze gav oss i alla fall det… Kom också ihåg att: stora bilar, stora problem. Små bilar, små problem.
Visst är det ändå konstigt att man kan lägga fasta kostnader på en leasingbil typ 4000 kr i månaden. = 48 000 kr Men om man måste reparera sin gamla bil för 10 000 kr två ggr om året så är det inte värt att ha kvar den för den är så dyr. Man betalar hellre flera ggr mera bara man vet att det är det man betalar , än att ha en äldre bil och så måste reparera den. ELLER köpa en ny bil och ha en enorm värdeminskning på den.
Helt enig. När man äger bilen har man dessutom ett restvärde/tillgång vilket inte är fallet med leasingbilen.
Tanken på att leasa en ny bil är kanske inte så dumt i alla fall.
Tänker man bo ute i öbygden några år och är beroende av en bil som fungerar i alla väder, är en ny leasing bil inte så dumt. Sedan när man har gett upp lantlivet och flyttar tillbaka til stan och inte tränger bilen på samma sett, kan man bli av med bilen utan smycket krångel. Då vet man vad man binder sig för
Det är så klart olika för alla. Går man in med det med öppna ögon och gör en TCO + alternativkostnadsanalys tycker jag verkligen inte att det är fel.
Med det sagt är jag inne på mitt 20 årsjubileum som bilägare och har ägt 14 (eller var det 13) bilar. Under dessa år har jag haft ett haveri som krävde bärgare då ett hjullager skar. Två gånger till har jag fått stopp men som lagat sig själv efter att bilen fått stå still lite vid vägkanten (varma dagar). De två senaste var bilar som kostade under 10 000 kronor och den första var min hårt körda Toyota Celica.
Det jag vill komma till är att moderna bilar sällan havererar och det kan bli en dyrköpt trygghet om man leasar en dyrare bil.
Nu såg jag först inte att strängen startade för ett år sedan.
Vad jag tänkte närmast på var om man på prov flyttar ut på landet, men inte är säker på om det håller i längden. Så kan leasing vara ett alternativ om man vill göra sig av med bilen utan att krångla med försäljning när man flyttar tillbaka till staden.
Själv stod jag i valet för något år sedan då det var dags att byta en utsliten gammal Audi. Nu blev dä rtill att jag köpte en ny större bil kontant ( den fösta nya vid 68 års ålder) då jag delar tiden mellan Stockholm och en lite fjällby i Härjedalen i förhållandet 60/40. Redan nu dags för vinterdäck när jag om en vecka åker upp till fjället.
Absolut. Bara man vet vad man gör och vad det kostar i pengar (ens tid) och hur det tjänar ens framtida mål.
Låter för övrigt som en helt underbar fördelning av din tid. Jag älskar fjällen och önskar att jag kunde spendera mer tid där.
[…] är i början. En sparad krona år ett är mer värdefull än en sparad krona år fem. Varför? Jo ränta på ränta effekten. Den första kronan har mer tid på sig att växa och jobba för en. Därför är det en god idé […]
[…] bilen. 1 366 timmar av mitt liv eller 170 arbetsdagar på kontoret. Mer om detta tankesätt här. The rule of 72 säger att om jag investerat pengarna och fått 10-8 % årlig avkastning hade pengarna […]
[…] 300 kronor i månaden investerat i indexfonder med 8% förväntad årlig avkastning över 10 år blir 56 000 kr tack vare den magiska kraften ränta på ränta. […]