Bilkostnader och bilägande. Jag har alltid varit bilintresserad. Körkortet togs direkt när jag fyllde 18 och mitt sparkonto tömdes för inköp av en Toyota Celica, 1987 års modell. Just denna modell var väldigt häftig och speciell med sin rallyhistoria och pop up lampor. Någonstans här började också pengarna rulla. Allt skulle vara perfekt, inga missljud, rätt fälgar och bra ljud i bilen. Så fort jag hade tråkigt var min go to lösning en biltur. Jag kunde varenda småväg runt min dåvarande stad. Inte hade jag en tanke på bilkostnader och spartips…
20 år senare kan jag räkna till inte mindre än 14 bilar som jag ägt. Det
blir alltså ungefär en bil varje ett och ett halvt år. I början av min
bilkarriär kostade inte bilarna så mycket i inköp men det kröp snabbt upp över 100 000 kr strecket. I princip alla bilar förutom den Toyota Celican och de sista två har varit belånade till max med billån eller blancolån men endast en har köpts helt ny (som tur är).
Bilkostnader – ett räkneexempel:
Nedan ser ni en uppskattad kostnad för mitt bilägande för dessa 14 bilar.
- Inköp: 1 065 000 kr
- Service 1 ggr/ år: 4000 kr * 19 = 80 000 kr
- Däck: 2000 kr * 20 = 40 000 kr
- Reparationer: 4000 kr * 20 = 80 000
- Drivmedel: 2000 mil/ år. Genomsnittligt drivmedelspris 14 kr och 0,8 l/mil. = 11,2 kr / mil = 22 400 kr * 19 = 448 000 kr
- Försäkring: 4000 kr * 20 = 80 000 kr
- Skatt och besiktning: 1400 kr * 20 = 28 000 kr.
Totalt: 1,82 miljoner
Min månadskostnad för bilägandet under 20 år har således varit 7 600 kr. Detta är hiskeliga summor men som Vicki Robin skriver i ”Your Money or Your Life” väljer jag no shame, no blame. It is what it is, gör om gör rätt.
Vad har jag kvar av dessa pengar? I och med värdeminskning, driftskostnader och en del dåliga affärer är det som finns kvar är en bättre begagnad Ford C-Max från 2013 med 8000 mil på mätaren. Den köptes kontant så den äger vi själv. Forden som är nummer tre i raden av samma märke har vi ägt i ett halvår. Förra Forden var i vår ägo i fyra år vilket är rekord. Ingen bil har jag någonsin ägt så länge.
Vi försöker vara sparsamma med att köra Forden och vi använder den mest som utflyktsbil. Det fungerar fint i och med att vi båda arbetar inom cykelavstånd.
Spartips för att minska bilkostnader
Med vårt nya FI / FIRE mindset – hur gör vi vårt bilägande så billigt som möjligt? Först och främst vill jag tacka min fru som stoppade pengarullningen och som har sett till att vi köpt de tre senaste bilarna kontant och i ett bra prisintervall. Vi har heller inte fallit för lockelsen för leasing. Bilar, utifrån ett ekonomiskt perspektiv bör köpas kontant.
Nedan kommer ni också hitta några affiliatelänkar. Vi rekommenderar dock inget som vi inte använder själva.
Inköp av bil görs på Blocket eller KVD.
Att köpa bil kan vara knepigt och här finns många bra resurser och guider på nätet. Köper man bilen av en bilfirma får man försäkringar och extra trygghet. Du kommer dock antagligen få betala mer för bilen. Vi har köpt våra två senaste bilar via KVD och privat via Blocket.
KVD är en auktionssajt som säljer bilar åt bilparksägare, d.v.s. kommuner etc. Det som är bra med KVD är att de går igenom bilen grundligt och redovisar de fel och brister som finns. Detta är något som är svårt att göra själv vid ett köptillfälle. Bilarna säljs till rimliga priser och vår gamla Ford Focus var en gammal kommunbil köpt på KVD, servad till punkt och pricka.
Serva bilen själv
Jag köper Biltemas servicekit som kostar dryga 1000 kr. En timme på gör det själv macken kostar kanske dryga 100 kr och här gör jag själva oljebytet. Hemma på parkeringen byter jag luftfilter och tändstift då det är onödigt att betala för tiden på macken vid detta moment. Det finns många fina servicetutorials på Youtube samt att man nu kan köpa Haynes gör det själv böcker för just din bil som E-bok (Eller låna på biblioteket). Reparationer jag inte klarar ut själv låter jag tre firmor buda om på Autobutler.se. Läs mer om hur jag gör här.
Byt bilförsäkring
Vi har en billig bil och har en därför bytt från helförsäkring till en halvförsäkring via Länsförsäkringar. Helförsäkringen kostade oss 4800 kr per år och vi har nu en kostnad på dryga 2000 kr per år.
Vi resonerar som så att bilen är så billig att händer det något kan vi köpa en annan bil kontant. Vi behöver inte den extra tryggheten eller månadskostnaden. Vill man inte jämföra själv kan man göra det via t.ex till Insplanet. Ytterligare en jämförelsesajt som fungerar på samma sätt är Compricer. Det skadar aldrig att även kolla där. Det jag gillar med båda sajterna är att allting sker online, d.v.s. man slipper prata med en försäljare.
Min erfarenhet där dock att Länsförsäkringar oftast är billigast.
Låt bilen stå
Jag slår in en öppen dörr här men jag har slutat köra mina 7 km till jobbet och väljer cykeln istället. Min fru har i princip alltid cyklat. Muscle over motor som Mr Money Mustache säger.
Byt däck själv
Det tar kanske en timme och sparar dig några hundralappar. Om du inte måste bör du förvara dina däck själv och inte på däckhotell. Om du inte kan/vill – gör det via Autobutler och spara några slantar.
Hyr ut bilen
Vi hyr ut vår bil via SnappCar. Vi har lagt ut den för 450 kronor per dygn och det är fina extrapengar för en bil som ofta står flera dagar. Här hittar du min SnappCar miniguide.
Köp däcken på Blocket
Många människor säljer sina bilar utan att vinter eller sommardäcken ingår. Detta kan man utnyttja då dessa däck ofta hamnar på Blocket. Istället för att köpa däck för 1000 kr per däck har jag börjat köpa däck på fälg (ibland fina lättmetallfälgar) via Blocket. De senaste två gångerna har jag gett 2000 kr resp. 2500 kr för däck som bara rullat en säsong. Det är viktigt att man ber säljaren att titta när däcken är tillverkade. Man vill inte köpa gamla och torra däck.
Viktigt är också att däcken passar på din bil. Om du är osäker, köp bara däck på fälg som motsvarar din bil och årsmodell. Vill man tuffa till sig lite (som jag) kan man göra research. För vår gamla Ford Focus såg jag att även Volvo V50 fälgar passade (det är i princip samma bil med olika kaross). Det finns större utbud av Volvofälgar så vår gamla Ford rullade på fina Volvo V50 orginalfälgar om vintern.
Bensin / Etanol / Diesel / HVO100
Vår Ford C-Max är dieseldriven och den kör vi oftast med ett dyrare bränsle än gängse diesel. Vi kör på HVO100 som kemiskt är identisk med diesel men är gjord på slakt och skogsavfall. Detta är inte att förväxla med RME och sådana bränslen som skapat en del problem för dieselbilar som inte är optimerade. I och med att vi inte kör så mycket känns det bättre i magen att välja detta klimatneutrala bränsle framför fossilt. Det finns inte på alla tankställen men det är bara att googla.
Man kan kapa lite bensinkostnader genom att tanka med t.e.x. Ikanokortet som ger 1% tillbaka på drivmedel. Ikanokortet kan du skaffa via Kortio.
Handtvätt
Vi tvättar bilen för hand och inte i dyra maskiner. 20 minuter på gör det själv macken kostar inte mycket. Bilschampo och sådant köps på Biltema.
Vad kostar vår bil oss nu?
Vi köpte bilen kontant för 65 000 kr på Blocket men via en handlare som lagt upp den där. Jag räknar med att vi får tillbaka de pengarna om vi säljer den idag. Med andra ord är värdeminskningen försumbar.
I appen Tink följer vi alla kostnader relaterade till bilen och just nu ligger vi på ungefär 1600 kr per månad vilket känns komfortabelt. Ännu mer komfortabelt är det att vi många månader går plus på bilägandet. Vår bil genererar alltså en extra inkomst tack vare att vi hyr ut den via SnappCar.
Klicka om du vill läsa mer om bilar eller kanske om du vill se vår guide om hur man kan sälja bilen på Blocket.
Bilar är skit, så är det bara. Inser att jag missade en del ränta som betalats under åren…
[…] har jag räknat mig fram till att jag lagt närmre 1,8 miljoner på mitt bilägande under de 19 år jag ägt bilar. Det blir […]
Imponerande 🙂 Kommer garanterat vända mig tillbaka till dina tips/guider om jag själv skaffar bil i framtiden. Målet är dock att vi ska klara oss utan bil och endast köra elcyklar/buss/tåg i vardagen samt att kan hyra bil enstaka dagar (t.ex. via Snappcar) vid behov.
/Arbetsplanen
Kul och tack! Ja utan bil är bäst för plånbok, tid och miljö. Vi levde så i ett par år men nu är vi med bil sedan fler år än så.
Tack för väldigt givande inlägg!
Tack!
Jättebra tips!
Har en fundering kring försäkring. Av vilken anledning väljer ni att inte gå ner helt till endast trafikförsäkring i stället för halvförsäkring?
Hallå och tack.
På förra bilen hade vi bara trafik eftersom vi ville ha ett så billigt bilägande det bara gick. Med vår nuvarande bil har vi resonerat lite annorlunda i och med att den är så fin. Nu har vi halvförsäkring främst på grund av att vi har en eluppvärmd framruta (dyr att byta). Skillnaden för oss är cirkus 40 riksdaler tror jag.
Akta dig för Biltemas grejor. Oljorna håller inte någon bra kvalitet vad gäller ta upp sotpartiklar och annan smuts av motor. Lagat ett flertal bilar som gått på deras olja där VVT ventilen/erna samt vevhusfilter är helt igenbeckade. Deras oljefilter håller även dessa dålig varierad kvalitet. Har varit med om att backventilen inte fungerar vilket gör att oljan rinner tillbaka helt och hållet till tråget och motorn måste arbeta upp oljetryck varje ggn du startar. Väldigt mycket onödigt slitage. Deras luft filter är om du jämför med ett original filter nog bara hälften så tjockt = måste bytas mycket oftare än vad service intervallen säger.
Tack Mats. Det där med Biltemas grejor… det är klart inte top notch och süper kvalität. Men oljan upfyller den standard som Fords motorer kräver och våra luftfilter byts ändå kanske efter 700-1000 mils intervall eftersom vi inte kör så mycket. Har man en nyare bil skulle jag inte använda deras servicekit men med de pengarna man sparar på att serva en billig bil – då känns det som en ok risk. Vi har kört säkert 10-15 000 mil med Biltemas grejor utan problem, lugna mil.
Jag funderar på hur vi ska göra med vår ”nya” bil. Inte riktigt bestämt mig om jag ska börja serva den själv (och med vilket material) eller ej.
Tack för ett bra och nyttigt inlägg! Har nyligen hittat till bloggen och gillar den, och er livsstil, väldigt mycket. Inspirerande!
Bil kostar betydligt mer än många tror eftersom de flesta inte räknar med värdeminskningen.
I din kalkyl, har du inte glömt två saker? Dels lägga till räntekostnader, dels dra bort det ni fick betalt när ni sålde era bilar.
Tack Viktor. Ja bilar kostar väldigt mycket. Värdeminskningen är stor och dessutom kostar det tid att tjäna in pengarna. Läste någonstans att det ofta går fortare att cykla jmf bil eftersom man måste lägga tid på jobbet för att tjäna in pengar till drivmedel och värdeminskning. Kul tanke…
En riktigt dyr bil kan det kosta en timmes arbete per kört mil 🙂
Jo fasen. MIn kalkyl haltar lite. Räntekostnader och fsgbelopp saknas. Jag har köpt många av bilarna förr på blanco eller med minimal kontantinsats. Måste fundera på hur jag ska redovisa det. Ofta ar det genererat en restskuld…
Jag har nämnt det tidigare men dina inlägg har varit till stor hjälp och inspiration för vårt bilköp.
Helst vill jag inte äga bil. Tidigare har vi lagt allt från 0 till 1500 kr i månaden på Sunfleet och har varit mycket nöjda. Vårt eget ägande kostar 1600 kr varje månad, det tillkommer då bensin och eventuella reperationer eller underhåll utöver standardservice. Serva en bil själv ligger lite för långt från mina förmågor och däcken orkar jag inte just nu släpa upp och ned till källaren (lägenhet) flera gånger om året även om jag kan knycka ett extra förråd.
Det blev iallafall en Ford Focus från 2006. 12000 mil visade mätaren och nu har vi haft den i tre månader. Den har rullat varje dag till jobbet, ett par utflykter i Skåne och en längre tur på 60 mil t/r. Sommarhjulen köpte jag på Blocket för 1500 kr. Bara tack vare tipset om Volvodäck! Vi hoppas verkligen den funkar i ett par år, särskilt om jag kan lägga pendlingen på hyllan snart. Parkering känns som största kostnaden eftersom vi bor väldigt centralt. SnappCar funkar bra även om det varit lite skralt med bokningsförfrågningar.
Jag plitar ner kostnader och körda mil i ett excelark för att kunna jämföra kostnaden per mil med vad Sunfleet har kostat oss per mil under ca 8 år. Det går inte jämföra helt rakt av eftersom det finns fler variabler att ta hänsyn till men det ska bli intressant att se när jag har lite mer underlag.
Jag blir bara så glad av din kommentar. Kul att du och ni har fått ut något av mitt orerande 🙂
Focusen är en bra bil som har billiga reservdelar och har samma plattform som Volvo V50. Därmed billiga reservdelar och lättmekad. Glöm inte Autobutler när ni ska serva den eller reparera. Då får ni tre offerter och jag tror att Mybonus har en cashback på dem också.
Spännande att se vad ni landar på i månadskostnad.
Intressant inlägg! Ska köpa min första bil snart!
Kul! Vi har haft ford ett tag men det sägs att Asiaterna är bättre (och det är de nog). Hör av dig om du undrar något Bilar är sköj tycker jag 🙂
[…] ”investerades” i en bättre begagnad Toyota Celica (mer om det i inlägget om vår bilhistoria). De slantar som fanns kvar gick till fälgar, ljudsystem och bensin. Vis av erfarenhet kommer […]
[…] är en förespråkare av att serva, reparera och byta däck själv på bilen. Det tar ner kostnaderna något enormt på bilägandet. Jag är också medveten om […]
[…] och därmed betalade vi 3750 kr i hyra för det rummet) störde mig något oerhört. Samtidigt bytte jag bil ofta och en hel del kinaplast, utemat, hämtmat, cyklar och allmän skit konsumerades. Bra mat köptes, […]