I helgen hade jag förmånen att provköra en trea.
Under mina spenderardagar hade jag en otrolig dragning till elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet. Faktum är att jag fortfarande följer Elon Musks och Teslas framfart men inte lika intensivt. På grund av prislappen Tesla var en ouppnåelig dröm. Det är det inte längre. En bättre begagnad Tesla kostar mindre än vad vi lyckas skrapa ihop på 19 månaders sparande. I helgen hade jag förmånen att få provköra en Tesla Model 3.
Teslan jag körde var en snikutrustad trea med dual motor och long range. 0-100 km/h på 4,6 sekunder och en prislapp på 640 000 kronor (för en snikutrustad!). För dessa 640 000 kr får man i princip ett rymdskepp. Det är en otrolig känsla att helt ljudlöst glida iväg i en minimalistisk kupé nästan utan fysiska knappar.
Ska jag köpa en Tesla Model 3? Nej, det ska jag inte och jag ska berätta varför lite längre ned. Så varför spakade jag en Tesla Model 3 då? En vän till mig som, liksom jag, dreglat länge över Teslor hälsade på i helgen. För ett halvår sedan köpte han en trea. Han och hans familj var över på middag i och vi tog en tur. Min vän visade mig alla finesser och sedan gled jag ned i passagerarsätet och han styrde ut på motorvägen.
Jag har aldrig varit med om något liknande i accelerationsväg. Att helt ljudlöst susa upp till 110 km/h på under fem sekunder var skrämmande. Det kändes som om jag var på Liseberg, vilket jag inte gillar, och min vän skattade förtjust åt min reaktion.
Vi bytte plats och jag fick köra bilen hem igen. Återigen, en otrolig känsla och det blir svårt att sätta sig i min Ford Focus från 2008 på måndag morgon igen. Teslan är ljudlös, förutom lite vindbrus. Kraften är enorm och den är easy on the eyes. Habegäret är stort och jag är inte ensam om den saken. Mr. Money Mustache skrev ett liknande inlägg för ett tag sedan att han lutar åt att köpa en.
Varför ska vi inte köpa en Tesla Model 3?
Nu ska jag berätta varför jag inte ska köpa en. Anledningarna är två. Det är fortfarande en bil med fyra hjul och en ratt som tar föraren dit den vill. Mycket snabbare, lite tystare, mycket coolare och allt det där. Dock – det är en bil, en bil jag skulle bli van vid över tid.
Den andra anledningen är just prislappen. Min vän hade använt sig av den förmånliga avbetalningen Tesla erbjuder. Jag tror räntan ligger på runt 1% med sedvanlig kontantinsats på 20%. 130 000 kr ska alltså betalas direkt och sedan är avbetalningen 6 500 kronor i månaden i sju år! Bilen blir som att bära en kvarnsten runt halsen. En kvarnsten som för mig omöjliggör ett friare liv.
Rikatillsammans ränta på ränta kalkylator säger att 6 500 kronor i månaden över sju år med 8% avkastning blir 725 000 kronor i handen. Jag vill hellre ha 725 000 kronor i handen eftersom jag hade, med min nuvarande livskostnad, kunnat vara helt ledig i fem år för den summan. Tesla Model 3 är verkligen inte FIRE kompatibel.
Vår gamla Focus.
Vår Ford Focus är inte top notch men den tar oss dit vi vill och under fyra år har den gjort det helt problemfritt. Trots 17 000 mil på mätaren och 2008 års modell går den bra och vi tvekar aldrig att ta den på en långresa. Vi kan hyra ut den utan att behöva bekymra oss för att den ska bli repad, jag kan serva och laga den själv och skulle den haverera är det ingen större skada skedd. Vi får sälja den för skrotpengar och köpa en annan bättre begagnad bil.
Focusen kostade 30 000 kronor när vi köpte den för dryga fyra år sedan. Jag har bytt bakre stötdämpare på den för 5000 kronor och kostat på den (eller oss) nya vinterdäck för 2500 kronor. Annars har jag bara servat den en gång per år för knappa tusenlappen. Ett otroligt billigt bilägande som vi till och med går plus på sedan i somras i och med SnappCar.
Så jag harvar halvstolt vidare i vår Ford Focus som saknar TV-spel och möjligheten till att skämta med passagerarna genom att ställa in pruttljud under alla bilens sittplatser (detta är alltså en funktion på Tesla Model 3, kid you not). Jag kommer dock bjuda hit min vän lite oftare 😉
Har själv kört en Tesla Model 3 vid ett flertal tillfällen och är förälskad i bilen. Dock är prislappen precis som du säger alldeles för hög för att kunna motivera ett köp. Att denna typ av bilar är framtiden, tycker jag inte det råder något tvivel om. Där får bensinmaffian säga vad de vill…
Helt enig i sin helhet. Drivlinan är oöverträffad och komforten+prestanda är fantastisk.
Skönt att få lite perspektiv på sina egna transportbekymmer. Familjen behöver ytterligare en cykel med barnsits och jisses vad vi velar och skjuter upp, haha.
Vi äger ingen bil, och lånar oftast min mammas Yaris som inte direkt medför någon körglädje. En gång i veckan så hyr jag en XC40 på Sunfleet och njuter 7km till och sedan från stallet. Det är det närmsta jag kommer att förstå att man vill lägga mer än nödvändigt på transport… 😉
Vi körde bilfritt under ett år. Vi körde mycket Sunfleet och ibland Hertz vid långresor. När jag räknade på det blev det också tydligt hur mycket ett bilägande kostade. Det hade nästan lönat sig att åka taxi till och från jobb varje dag jmf en nyare bil.
Tycker ni gör helg rätt och jag hejjar på!
Hehe grymt! Man får passa på när man bor praktiskt till.
Jag tror många missar vad bil egentligen kostar, eftersom man kanske betalar det som en räkning varje månad. När man tvingas ta ställning till varje resa med bil och kostnaden det medför så är det mer motiverat att låta bli.
Jag har blivit lite inspirerad av ert bilval, särskilt det här med att hyra ut den. Om vi bor mindre praktiskt till framöver eller om tjänsten som ska ersätta Sunfleet blir oförmånlig så tror jag att det hade varit ett bra alternativ.
Era pengar gör mer nytta i er framtid, nya bilar kommer det bara komma fler av!
Kul att inspirera. Just uthyrandet har varit väldigt fördelaktigt. Vi har alltså sedan i somras tjänat pengar på bilen även om man räknar in skatt, drivmedel och försäkring. Det går att hacka det mesta om man ser lite annorlunda på problemet 🙂
Som du skriver – jag tyckte det var kraftfullt att direkt se pengarna för varje resa jag gjorde när jag inte ägde en egen bil. Tydligt, minst sagt.
Sitter just nu i två dagars utbildning i best practice procurement (inköp). Igår gick vi igenom TCO, Total Cost of Ownership. Kraftfullt koncept speciellt om man tar in mjuka värden (det gör man inte i företagsvärlden). Spånar på ett inlägg om detta…