Kan man serva gräsklipparen själv? Ja det är väldigt enkelt. När jag tog fram min gräsklippare för säsongen passade jag också på att göra en grundservice med oljebyte, tändstiftsbyte samt kontroll av kniv och luftfilter.
Innan jag bestämde mig för att serva min gräsklippare själv tog jag en koll på vad det skulle kosta att lämna iväg den. Mellan 995 – 1500 kronor tar firmorna i närheten för att göra en grundservice inklusive knivslipning. För mig kostade det ungefär 100 kronor att serva min gräsklippare själv.
Vår maskin är en Stiga Combi 48S men tillvägagångssättet är i princip detsamma för alla bensindrivna gräsklippare.
Serva gräsklipparen själv – hur gör man?
Det första man gör när man ska serva en gräsklippare är att dra ut tändkabeln från tändstiftet. Detta gör att maskinen inte kan startas och därmed är säker att jobba med.
Byta olja på gräsklipparen
- Varmkör gräsklipparen och ta bort tändkabeln
- Skruva av locket för oljepåfyllnad
- Tippa gräsplipparen på sidan och låt oljan rinna ut i ett plastkärl.
- Tippa tillbaka gräsklipparen och häll på ny olja. De flesta maskinen tar 0,6L olja av SAE30 kvalitet. Läs instruktionsboken först så at det stämmer även för din maskin.
- Skruva tillbaka locket
- Klart!
Många rekommenderar att man köper en oljesug för att suga ur oljan men själv tycker jag att det är onödigt för nyare motorer (OHV).
OBS! Vält aldrig en äldre klippare med äldre motor med sidventiler. En sådan har inte kåpan det står OHV på. Välter du en sådan motor åt förgasarhållet rinner det in olja i cylindern. När du sen drar i igång den eller kommer du kröka vevstaken eftersom det blir för trångt i cylindern. För de motorerna är en oljesug likt denna att rekommendera.
Byta tändstift på gräsklippare
Tändstift är inget man behöver byta varje säsong. Jag tror inte att tändstiftet i vår maskin någonsin är bytt och därför kändes det som att det var dags. Det är dessutom billigt med tändstift (30 kronor på Biltema för oss) och därför passade jag på att byta.
- Ta av tändhatten / tändkabeln från tändstiftet.
- Använd en tändstiftsnyckel eller en långhylsa för att skruva loss det gamla tändstiftet.
- Skruva i det nya tändstiftet. Dra inte för hårt utan lagom är bäst.
- Klart
Med ett nytt fräscht tändstift blir gräsklipparen troligtvis mer lättstartad och går bättre. Det gillar även miljön.
Byta eller kontrollera luftfilter på gräsklipparen
Luftfiltret sitter oftast på sidan av gräsklipparen under en skyddskåpa. I vårt fall (och i de flesta fall) är det bara ett plastspänne eller clips som håller det på plats.
Ta ur filtret och kontrollera om det är helt igenbeckat och behöver bytas. Mitt filter kunde jag bara skaka ur och sätta tillbaka igen.
Kontrollera kniven på gräsklipparen
Här är det väldigt viktigt att du har dragit ur tändhatten / tändkabeln till tändstiftet. Detta är för att omöjliggöra att gräsklipparen startar.
Bäst här är att tippa gräsklipparen bakåt och inte åt sidorna då olja och bensin kan rinna ut då. Eggen ska vara vass och utan större skador. Är eggen slö eller du hittar skador kan man slipa eggen själv eller köpa en ny kniv.
Vår kniv var vass så jag lämnade detta utan åtgärd denna gång.
Sätt en pin på Pinterest vet ja.
https://www.pinterest.se/pin/628533691759667510/
Gjorde faktiskt just detta för några veckor sedan. Har en stiga multiclip som aldrig hade servats tror jag, 7 år gammal.
Några saker som skiljer mig från din upplevelse
1) Glöm inte att lägga över en gummihandske eller något innan man skruvar på bensinlocket och välter maskinen, alternativt vält den med tom tank. Finns små ventilationshål i tanklocket…
2) Hade problem att få loss tändstiftet. Har en tändstiftsnyckel som jag fick av farsan men den nådde inte hela vägen in. Har ingen långhylsa. Blev till att låta tändstiftet sitta kvar.
3) Fick slipa knivarna. Det är endast typ 3 cm längst ut på knivarna som ska slipas. Gjordes enklast med en vinkelslip och lämplig skiva.Ska inte vara för vass heller då den enklaste går sönder. Som en halvslö morakniv ungefär. Våra knivar var typ som sidan på en enkrona, ett under att de gick att klippa med öht.
Tack för en bra guide och ett bra snåltips.
Toppentips med bensinlocket! Kul att det uppskattas. Tänker att man kan ju klippa några bilder och lägga ut när man väl håller på 🙂
Eventuellt skulle tändstiftet klara ett tag till. Man kan kolla på det lilla stiftet i mitten. Om det börjar se runt ut är det dags att byta.
Är det fortfarande raka kanter kan det vara kvar ett år till.
Klipparen hade börjat spotta och fräsa lite så tänkte att det var en billig del att byta ut. Nu går den jämnt som en liten spinnande misse.
Hej. Bilmekanikern sossemats här med sina goda råd igen(: Ser du har den motorn med OHV= Over head valve. Vält aldrig en äldre klippare med äldre motor med Sid ventiler. En sådan har inte kåpan det står OHV på. Välter du en sådan motor åt förgasarhållet rinner det in olja i cylindern. När du sen drar i igång den eller (startar med starten oftast åkgräsklippare). Kommer du ovilkorligen kröka vevstaken eftersom det blir för trångt i cylindern. Har reparerat ett flertal motorer genom åren för detta. Därför är en OLJESUG verkligen att rekomendera.
Sossemats
Toppen! Tack, uppskattas! Uppdaterar inlägget med ovan info.
Nu är inlägget uppdaterat. Tack igen för klokskap!
Hur gammal är klipparen/eller hur länge sedan var senaste service?
Klipparen är 6-7 år skulle jag tippa och mig veterligen har den fått en service tidigare (arvegods).