Nya sommardäck 2023 – I augusti sålde vi vår Honda Civic och köpte en mer ändamålsenlig bil eftersom våra bilbehov ändrat sig. I och med att vi nu är tomtägare, jag innehar motorsågskörkort, har ett dragkroks- samt kombibehov var inte Hondan optimal. Valet föll på en Seat Leon X-Perience med några år på nacken. I stort är jag supernöjd med vårt köp men en sak har varit direkt dålig – sommar och vinterdäcken.
Hifly sommardäck
Sommardäcken som satt på när vi köpte bilen är av märket ”Hifly HF805” och jag märkte redan på hemvägen att något inte stod rätt till med dessa däck. Trots att de var i princip nya när jag köpte bilen kunde de inte hantera vått väglag utan att släppa greppet. Väldigt obehagligt! På vägen hem från Stockholm där jag köpte bilen regnade det och jag fick åka i 70-80 för att inte få vattenplaning på vissa sträckor.
En googling av dessa däck tar mig till Vi Bilägares sommardäcktest 2021.
HF 805 från kinesiska HiFly, är testets billigaste däck. Där slutar de positiva superlativen. Trots att det marknadsförs som ett sportigt UHP-däck (med vintermärkningen M+S!) är stoppsträckan på våt asfalt sämst i gänget, över två meter längre än det näst sämsta däcket. Det fortsätter att ständigt placera sig bland de nedersta platserna i resten av ronderna. HF805 är svårkört på våt väg med lågt kurvgrepp. På torrt kan det inte hantera lastväxeleffekterna vid en undanmanöver och bryter ut i sladd. Högt buller och hård rullkomfort över gupp bekräftar att HF805 inte har några förtjänster alls. En påminnelse hur dåliga lågprisdäck kan vara.
Vi Bilägare 2021
Nya sommardäck 2023
Nu närmar sig säsongen för sommardäcken här i Skåne och jag har sedan tidigare bestämt mig för att däck är inget man snålar med. I tidiga år förlorade jag en förälder i en trafikolycka och det bär jag alltid med mig. Så… inte snåla.
I samma test och i andra test & recensioner hittar jag ett annat däck som placerar sig högt. Goodyear EfficientGrip Performance 2. Det hamnar högt upp i de tester det är med i, rullar lätt för bra bränsleekonomi och bullrar lite. Det är dessutom ett par hundralappar billigare per däck (ca 1500 kr per däck för dimensionen 215/50/17) än Michelin, Continental och Nokian. Valet föll alltså på dessa.
Så till nästa problem. Fälgarna som kom med bilen var kantstötta och lite fula och så kan vi inte ha det. Därför började en sökning efter nya fälgar. Helst vill jag ha orginalfälgar och en uppsättning sådana fälgar utan däck dök upp på Facebook Marketplace för 1500 kronor. Billigt med tanke på att nya fälgar ofta kostar mer för bara en fälg… Jag fick också en fin åktur till Kvidinge.
Inköp av sommardäck
Så börjar dansen. Hur kommer jag åt dessa däck så billigt som möjligt? Jag kollade av alla kända däckhandlare online och sedan tog jag en koll på Refunder om de fanns där. Priset var ganska lika och valet föll på Däckonline efter som de fanns just på Refunder och gav 3% cashback…
Det är inga jättesummor men det blir pengar om man riktar alla inköp via en cashbacksajt. Tidigare körde jag även Mybonus men jag har valt att köra alla inköp via en cashbacksajt – Refunder. Detta eftersom jag också har deras kreditkort Refunder Pay. Det ger extra cashback. Nedan är min status idag. Jag plockade just ut 134 kronor som gick rakt in på ISKn.
Däck är inte billigt men går man inte upp i fälgstorlek är det ändå överkomligt. Nedan är min nota. Sedan ville däckverkstaden ha 800 kronor för att montera, balansera och sätta på fälgarna på bilen. Detta eftersom vi kanske åker till Tyskland på sportlovet och dubbdäck är förbjudet.
Resultat? Fina fälgar, ingen obalans och bilen går som ett strykjärn. Blir det vinterväglag framöver får bilen klart stå. Jag chansar inte men samtidigt är minusgrader något vi knappt vet vad det är här nere i Skåne.
Vinterdäcken
Så var det också vinterdäcken jag störde mig på. De följde med bilen och är nära nya men de har dubbar. Dubbar är inget vi håller på med i södra Skåne och därför får jag snällt se till att byta ut dem till nästa säsong. Men det är ju lite tid dit…
Till sist får jag fundera hur jag gör med de fälgar som följde med bilen. Det finns ett värde i dem och däcken är nära nya – men dåliga. Jag borde sälja dem men samtidigt önskar man inte dem däcken på någon annans bil heller.
Testet jag refererat till ovan går att läsa som pdf här.
Hur resonerar du med däck? Blir det nya sommardäck 2023?
Hej!
Håller med om att däcken inte ska snålas in på. Säkerheten först. Köpte två nya däck förra sommarn. De andra två håller några år till.
Ändå kul att man måste betala en avgift för att betala (betalavgift 29 kr)!?
Nu längtar man till sommaren. Ett tag kvar innan det går att byta till sommardäck i Västerås.
Mvh PB?
http://www.pappa-betalar.se – En blogg om privatekonomi
http://www.pb-surveys.com – Min egna panelsida, tjäna pengar på undersökningar
Jag vet… dessa 29 kr för att skicka en elektronisk faktura till mailen. Förstår om jag fått den på papper men detta är bara småaktigt.
Tänk på att sommardäck blir inte bara dåliga vid minusgrader utan även vid plusgrader. Jag skulle säga att är det under +5 grader så hade jag inte kört med sommardäck. Detta för att gummiblandningen i sommardäck är så att de hårdnar till och däcken blir stela o hårda. Vilket betyder att kontaktytan med asfalten blir minimal. Så var försiktigt med att köra med sommardäck om det är under +5 grader.
Gällande dubbdäck skulle jag säga att det är väldigt bra i Skåne. I Skåne drabbas man ofta av svart halka och då är det inget annat än dubbdäck som hjälper.
Tack för en bra blogg med kloka tankar och intressanta tips!
Bra input! Olika gummiblandning i sommar och vinterdäck vilket gör att man inte ska köra med sommardäck på vintern och vice versa.
Här i södra Skåne upplever jag sällan svarthalka men norröver är det säkerligen en annan historia. Tyvärr får man väl säga att vi väldigt sällan har minusgrader här. Det är inte många dagar sedan jag hade en mördarsnigel som kröp över trappan och eldlössen är framme och solar sig så fort solen kommer fram.
Ha en fin helg!
Däck är inget man ska hålla på och snåla med.. Stod en gång vid ett rödljus och väntade och blev omswishad av en snubbe i snabb bil som fick vattenplaning och for rakt in i mitträcket. Skönt att det var rött och jag stod i högerfilen – annars hade han väl dundrat in i min bil. Ut ur förardörren klev efter krocken en snubbe med ciggen i ena mungipan och typ ropade ”åh fan – det där gick ju galet”…
I Stockholm kör vi iaf med dubb – minusgrader/plusgrader om varannat gör att det ofta blir is. For i backen i veckan med cykeln när jag fick väja ut i väggrenen för en lastbil som blockerade cykelbanan. Trots dubbade cykeldäck gled hjulen undan och jag landade på backen. Inget mer än trasiga regnbyxor och tights tack och lov!
Nu ser jag att du skrev Tyskland, fick för mig att du skrivit Österrike och att ni ska dit till sportlovet. Jag hade aldrig åkt ned till Tyskland i sommardäck, i det landet jag bor i (Centrala delarna av Europa nånstans) så använder vi alltid vinterdäck men inte dubb, man får ju inte ha dubb. Som tidigare påpekars förloras viktiga vägegenskaper redan vid ett par plusgrader.
Tänk också på att det är lagstadgat med vinterdäck i många länder, i tex Österrike må man ha vinterdäck from 1 november – 15 april. När man dessutom åker på högre höjder må man ha snökedjor. Vi var i Österrike för ett par år sen och skulle upp i bergen medan det kom en ordentlig snöstorm. Då vi inte har 4 hjulsdrift kom vi inte upp, vi hade heller inga snökedjor så paret som vi hade hyrt en lägenhet av (för att åka skidor) fick snällt komma med en traktor och bogsera oss upp 🙂 Numer finns alltid snökedjor med när vi åker till Österrike och skidåkning.
Vinterdäcken är viktiga självklart av hälsoskäl men kan nog också vara viktigt vid om oturen skulle vara framme och ni råker ut för en olycka. Jag kan tänka mig att ert försäkringsbolag vägrar att betala ut pengar vid en eventuell olycka.
Mvh
Emigrantinvesteraren
Bra input och tack. Planen är ändrad och vi hyr stuga i skogarna runt Göteborg och dubbdäcken balanseras och åker på igen 🙂